Saturday, July 11, 2009

Bagaikan Puteri...


Bagaikan Puteri - Ramlee Awang Murshid
alah... buku ni da lame diterbitkan.. tah camner hati tergerak nk baca..credit to Miss Ain.. my collegue yang pinjamkan... heee
jalan cerita yang sangat berimiginasi tinggi.. salute giler kat author nih.. mane dye dapat ilham sebegitu rupe sehingga aku terbuai giler bile baca tuh.. slalu baca buku orang putih...
mmg Ramlee tak la sehebat Stephen King Best Seller US.. tp... gaya penulisan dan penceritaan membawa aku sedar yang sebenarnye.. aku nih orang Melayu.. and orang Islam...arghh.. persetankanlah SK dengan dunia nya.. Encik Ramlee tetap menang di arena dunia penulisan Melayu..

eley.. aku cerita cam aku ni layak nk judge sape2.. ahahahah aku bukan penulis.. tp sebagai seorang pembaca.. aku amat tertarik... aku betol2 terase selepas membaca. rase cam seram sejuk.. membayangkan insan menyembah Syaitan ade dimana dan goal mereka cume satu.. menenggelamkan manusia dengan dunia kejahatan.. kaburkan mata manusia.. supaya melihat kejahatan itu sebagai satu cara terbaik untuk selesaikan masalah.

terase nk jadi Haryani.. and berangan diteruskan lagy.. kebetulan pula ibu saya lahir di kampung Punggor Johor dimana saya rasekan kene sekali dengan plot dalam novel ni. Pahlawan Sunan yang sememangnya handal tak pernah pun meninggi diri dengan ilmu persilatan zahir dan batil yang dia.. saya kagum dengan watak Pahlawan ini.. tak de secebis pun perasaan riak dan meninggi diri.. takde.. kenapa aku tak jadi camtuh...hukhukhuk.. sebab aku bukan pahlawan laa...

perjalanan hidup Haryani bertukar selepas dia diragut dan terus dimasukkan ke ICU, lalu dia menjadi koma..selepas 7 hari coma.. Dr da sahkan kematian.. Haryani bangun semula... mungkin ceritanya agak luar jangka.. tp.. ape masalahnya.. takde yang mustahil dengan kehendakNYA.. Kun faya kun... betol tak? heee percintaan antara 2 dunia berbeza Pahlawan Sunan dari Abad ke 15 dan Haryani dari dunia alaf 21.. berbeza namun perasaan cinta yang dianugrahkan dari NYA sangat suci dan tulus.. nk cari cinta yang begitu jugaa.. :)

lepas baca buku ni.. tersedar.. bahwa.. semuaanyaa.. SEGALANYA... kite nih NOTHING... we are nothing.. sebab segalanya datang dari DIA...kekuatan saya tok tulis blog nih..idea yang datang nih.. tenaga saya.. masa saya.. semuanya MILIK DIA... saya tak punya apa.. cume dipinjamkan segalanyaaaa... terase sangat kecil dan kerdil kan muka bumi nih... terase cam bersyukur dianugerahkan segalanya.. cuma kadang2.. kite terlupe.. semuanya pinjaman semata2.. tanpaNYA kita takkan boleh bernafas barangkali... arrrr..

thanks to En Ramlee.. membuatkan saya ni tersedar.. betapa besarnya dan agungnya pencipta kita yang mempunyai segalanya..EVERYTHING single thing is HIS!!subhanallah.. namun saya cepat ubah... dia pun.. En Ramlee dapat idea dariNYA... bravo kerana dia gunakan ilham dariNYA untuk menulis buku sebaik ini.. :)

ps- kat library tengah blaja CAPM.. terase cam nk tulis plak.. idea yang tercetus.. heee.. semoga saya dapat ilmu blaja petang2 ni... :) hopefully saya dan kawan2 CAPM lulus dengan jayanya.. kami tanak termakan budi.. mesti membalas budi... weee

pesal cik afrina cam begitu serius dalam penulisannye hari nih.. (wonDer*)