Tuesday, February 23, 2010

Pasar Karat JB

Sabtu malam.. aku, ngah, ibu n ayah turun Pasar Karat aka Bazar JB.. ehuhuhu at last.. da lame aku ajak dorang turun kat sini tengok ape yang ade.. aku ari tu ajak adik aku nk bershisha kat kedai kawan aku tu ha.. tapi semuanya tak dilayan.. ehuhuhu petang tu kiteorang kuwa sebab nk usha..kedai mane nk anta Abang.. ehuhuhu abang aku memang da tersangat uzur.. bile pegi kedai kat area uda/tasek tu kedai tu byk plak land rover polis n askar.. aishhh.. dye kate.. kalo nk anta abang jua.. kene tunggu another month.. arghhh.. tensi... kalo begitu.. tahun bilenye aku nk pakai abang.. :( arghh.. dugaan..

stop ceta pasal Abang.. sebab nanti banyak plak cerita tentang Abang ni ha.. huiii.. and aku bole tersentap juga bile start ceta pasal kereta.. aduhaii.. hmmm.. tak pe.. take it into a challenges.. huuuii..

so malam tu kiteorang gerak pas abis tengok cerita cerekarama.. tajuk tak engat.. tapi cerita tu sedeyh ok.. lakonan Sheila Rosli dalam cerita itu memang mantap.. watak yang beliau lakonkan sangat kuat.. aku terkedu bile tengok banyak dugaan yang dia terima untuk besar anak2 tanpa arwah suami beliau.. dengan mak mertua lagy.. tapi dalam cerita ini dia tak pernak merungut.. ehuhuhu salute kat watak tersebut.. Ijah.. hee

argh.. aku ni banyak betol simpang nya.. padahal nk cerita pasal Pasar Karat ni ha.. kiteorang smpai dalam kol 11 lebeyh.. huhuhu agak lewat.. then parking kat depan Kotaraya.. agak jauh ok nk  berjalan. tp disebabkan curiosity yang memuncak.. jalankan aje.. ehuhuhuu :) sampai2.. jalan dalam 5 minit camtu.. penuh orang.. kereta jangan cakap la.. ehuhu bersusun.. ktorang start jalan dari depan maybank kat Segget tu ha.. ehuhuhu byk peniaga yang menjaja kat kaki lima tu ha.. barang??? semua barang terpakai.. handbag, kasut, tali pinggang, jam berjenama.. name it.. semuanya ade.. ehuhuhuhu
Aku tak de kenan kasut kat kedai ni.. tp sebab dye cam susun cantik je.. hee.. maka aku snap sikit..
aku sempat tengok kasut2 yang ade.. agak menarik.. and untuk pengetahuan semua.. aku dapat 2 pasang kasut berjenama dengan harga RM 30.. ehuhu kondisi kasut tersebut masih bole dipakai.. wehuuu.. yeahhh.. :) at least.. i got something hee.. aku agak tak pandai menawar.. adeyhla.. kene marah ngan mak aku sebab penjual tak quote lagy harga, aku da sibuk sebut harga... aku memang tak pandai bab2 ini.. aishhh smpai sekarang pun... aku mmg camtu.. cepat kesian kat orang...adeyh.. aku bukan seorang pembeli yang amat hebat... adeyh.. padahal kuasa di tangan pembeli laaa... aishhh.. huhuhuhuhuhu sila ajar saye tentang ilmu pengguna.. pewlishhh

after dapat kasut.. aku jalan habis round sepenuhnya kat situ.. ape yang aku nmpak kat situ.. banyak sangat barang antik yang aku rase susah nk jumpe.. pemain kaset, video lame, cd lame, brang2 antik la.. agak sukar nk disebutkan.. ehuhuhu and paling penting aku nk bgtaw.. kebanyakkan penjual kat situ BUMIPUTERA... tp ade jugak yang aku tertpu.. sebab ade indon plak.. aishhh... aku tengok pihak Majlis banyak tolong orang kite.. aku bangga kat situ.. sebab ade jugak terselit pasal tempat keje aku.. hee.. :P
Barang2 yang agak pelik.. hee ade jugak orang jual assesori anting2, gelang, cincin bagai.. ehuhuhu
plak tu.. lesen pun dorang amik daily.. so dorang bole decide bile dorang nk berniaga.,yang part ni aku agak gusar la.. sebab? nanti dorang tak disiplin.. bole berniaga time bila2 dorang suke.. ehuhuh but then... availability of the barang tu tak tentu sebenarnya.. tak semua orang nk dump barang2 mereka kan.. hee... and jangan pk bile barang tu da buruk tak bole gune... im used to it.. heee

"One's Trash is another's treasure"


Ape pun.. aku rase JB bole naik sekiranya kerajaan buat lagy initiative yang macam ni.. amat suke saya melihat pembagunan ekonomi orang kite.. hee... aku lagy rela bg dwet kat dorang dari bg kat orang yang berlaenan bangsa... opsss.. terlalu racist.. tak sesuai untuk konsep 1 malaysia. heee.. :)













4 comments:

Aizuddin said...

di Batu Pahat pun ada tempat sedemikian selain di Rengit.

tempat tu bergelar Sungai Road (mana dapat nama ni pun aku tak tahu).
seakan-akan Pasar Karat JB tu.
barang-barang terpakai dijual pada harga berpatutan...huhu

: mak aku baru beli dua bakul buatan rotan sebesar baldi dengan harga RM4 setiap satu di Sungai Road ::

BuBu said...

sis.. perasan x?
kat bandar jb tu..
ada jalan kedai deretan 4 indian, 4 chinese.. x payah cakap la.. tapi kat mana org melayu?? bazar karat je?? pk2 la ek kita sesama..

shidi haiqal said...

aizuddin : sg road tu nme tmpat kt sgapore..mmg kt sne pn ade jual brg2 tpakai..mybe dorg yg kt btu phat tu amek brg dr sne..dats y dorg tiru nme tu..
bubu : deret 4 chinese tu dorg bwat sminggu skali jer.. 2pn kt kws lain..bkn pasar karat..die bwat bdekatan ngan psar karat jgk tp kt celah2 bgunan kn?..
penulis : pasar karat ni bkn jual brg tpakai jer..brgan baru pn ade..klu prasan, brg original pn ade org jual kt ctu...sy antara pniaga yg dh lme mniage kt ctu... sekian..thanls cuz bwat coretan tntang tmpat sy mncari rzeki..peace :-)

@Fr!^n@ said...

shidi - saya pegi ni first2 bazar karat di buka.. tak ramai yang jual barangan baru... sekarang ni penuh kedai semua jual barang baru (sticker, minyak wangi, shawl, baju, etc) thanks sebab baca coretan yang tah ape3 ni.. teruskan usaha jualan awak semoga berjayaa.. (: