Tuesday, November 1, 2011

Didiklah Jiwa...

1 November 2011

Beberapa hari ni aku dok fikir.. adakah jiwa mengatasi akal ataupun akal akan mengatasi jiwa.. jawapan aku.. jiwa tu sangat fragile dan perlu di jaga.. jiwa dikatakan raja dalam diri.. perlu dijaga dengan penuh kasih sayang dan asas yang kukuh.. tapi jiwa tak sama dengan hati.. ada orang kata orang berjiwa besar ialah orang yang sanggup berkorban apa sahaja untuk orang lain.. orang yang berhati besar..maksudnya mengalu-alukan dengan tangan terbuka.. jadi nampak sangat jiwa dan hati berbeza..so kesimpulannya aku pilih jiwa rather than akal.. huu bukan langsung akal di pinggirkan.. tapi aku letakkan di tangga ke 2...

Orang kata ikut hati mati.. memang pun sebab apa yang mempengaruhi hati ialah.. emosi.. dan emosi tak selalunya betul.. tapi itu menjadikan manusia itu indah.. tanpa emosi.. manusia leh jadi robot... emosi tu sebenarnya indah.. sekiranya dikawal dengan cekap dan cermat.. jangan sampai kita letakkan emosi di tempat pertama.. kerana.. emosi ni.. yang banyak pengaruhnya ialah dari syaitan dan iblis.. dorang suka lah bila kita sedih,down.. ada je dorang tuang sikit2 perasaan yang bukan-bukan.. bear in mind.. manusia ni fitrahnya ialah suci.. tapi kita senang sangat dikotori dan dicemari oleh syaitan musuh kita yang nyata.. oleh itu berhati-hati kawan..

Jaga jiwa... makanan jiwa kebanyakkan datang dari dalaman.. kepercayaan dan iman yang kuat.. banyakkan ibadah dan dekatkan diri pada Allah... itu makanan jiwa dan nurani kita..dengar ceramah motivasi pun sebenarnya boleh jadi kapsul untuk jiwa dan nurani.. walaupun kadang-kadang fakta dan statistik yang diberikan tak begitu sahih macam dalam thesis.. tapi ianya benar berlaku.. maka sebenarnya kita boleh ambil iktibar dan pengisian yang mereka cuba sampaikan..ingatan terhadap DIA itu sangat penting.. sebab bila kita ingat DIA Yang Maha Esa.. kita akan cuba jauhi segala maksiat.. insyallah..

Aku bukan ustazah, maka penulisan aku sekadar apa yang aku tahu.. tak de nas dan dalil.. cuma tujuan aku nak ingatkan.. jangan asik sibuk nak jaga fizikal.. tapi jiwa kita terabai.. sayangi jiwa anda... :)

Till Then... Assalamualaikum

No comments: