Tuesday, March 12, 2013

Hidup Berprinsip

12 Mac 2013


Semakin hari aku hirup udara percuma ini semakin aku berpaling dariNYA.. semakin besar nikmat yang aku dapat dengan usaha yang sedikit ini semakin kejam aku terhadap diri sendiri...semakin hanyut dibuai dalam mimpi yang lena di bumi yang fana ini.. Ya Allah janganlah KAU palingkan kami ke belakang setelah KAU berikan kami petunjukMU...

Berbalik semula dengan tajuk yang tak berapa nak hebat.. namun sekarang aku mungkin semakin belajar kenapa sesetengah orang lebih cenderung untuk duduk sendirian daripada berkawan tak tentu hala.. mungkin mereka ini di gelar anti sosial.. namun.mereka mungkin ada sebab yang tersendiri untuk tujuan itu..mungkin mereka ingin mengelakkan segala pergaduhan dan perselihan antara manusia.. mungkin itu yang terbaik..mungkin diam lebih baik..diam lebih baik daripada bergelut dalam perkataan... mungkin digelar seorang pengecut dan pengalah... tapi masih relevant lagi keadaan tersebut. mungkin juga ini semua kerana prinsip..

Sebenarnya nak cakap... dalam hidup ni kene ade prinsip walaupun orang mencaci dan mengata prinsip kita tak betul.. kalau kita dah pilih cara itu.. maka.. kita kena teruskan dengan prinsip yang dah dipegang.. core values tu penting.. kalau core dan fundamental dah betul so insyallah kita akan berpijak pada jalan yang betul... ok kita ambil contoh core value yang paling command cam jujur.. jujur tu memang sikap yang baik.. dan kalau kita ambil jujur tu sebagai prinsip.. kita memang tak salah..cuma kadang kala.. ada yang cuba untuk jadi lebih elok dari jujur..

Contoh keadaan jadi lebih elok dari jujur ialah bila kita terpaksa menipu untuk tujuan melepaskan diri sendiri atau orang lain.. kiranya macam ni... kita ajak kawan kita makan tengahari... tapi before lunch ada orang lain ajak kita makan... maka dengan tak sengaja kita terpaksa batalkan ajakan pada kawan yang mula mula tadi dengan penipuan... saya ada hal lain..padahal sememangnya kita terpaksa pegi ajakan kawan yang lain.. maka kat situ dah pudar core value kita jujur tu.. sebab kita dah menipu at the first place dan kita ambil enteng tentang itu...

Prinsip... kalau kita dah langgar.. jadi apa lagi yang kita nak tengok? nampak sangat kita lemah dalam mengikut prinsip diri sendiri.. walaupun kita dah tentukan pada awal nya... manusia kan.. selalu mencari alasan untuk membuat sesuatu yang menyalahi apa yang dia katakan.. Rules are meant to be broken btw. sebab kita semua manusia lemah yang tak dapat nak cipta prinsip sendiri pun... tapi for me myself.. bila aku dah kata sesuatu.. aku mohon pada DIA agar aku tak buat sesuatu yang against apa yang aku cakap... senang cakap... Cakap Serupa bikinlahh..

Walau apa pun orang kata.. apa yang kita kata pada mulanya itu boleh jadi pegangan.. maka.. berhati-hati ketika buat prinsip..takut takut prinsip itu yang akan memakan diri.. sebab kita ni tak selalu di atas.. bakal berada di bawah juga.. Contohnya " Aku takkan pergi rumah dia sejak hari ini.. ini prinsip aku... " janganlah cakap benda yang tak logik.. andaikata ada sesuatu yang berlaku di rumah dia dan melibatkan orang terpenting dan terdekat dengan kita.. bila dah ada benda mesti kita akan kesana juga..jangan mendabik dada dalam menentukan prinsip...

Prinsip biarlah sealiran dan sama dengan Al-Quran dan Sunnah.. jadinya kita takkan cipta prinsip yang bukan bukan... rujuk je kedua harta berharga ni insyallah tak lari kita semua ni.. insyallah..

Until Then.. Assaamualaikum..


No comments: