Friday, March 1, 2013

Pesanan Luqman Hakim - Ciri Orang Berilmu

1 Mac 2013


Hari ni ustaz or guru aku di Ikim.fm bercerita tentang ciri orang berilmu yang terakhir.. #10 - Sebaik baik tauladan adalah orang yang berilmu...

Orang yang berilmu adalah orang yang beruntung kerana ilmu mereka yang bermanafaat akan membantu mereka di dalam kubur ketika menjawab  soalan Mungkar dan Nangkir.. semasa malaikat tersebut memulakan bicara akan bangun satu roh/lembaga dan akan menjawab..seolah peguambela yang akan menjawab ketika kita di mahkamah dunia.. bila malaikat dengar jawapan dari lembaga tersebut maka malaikat pun akan bertanya siapakah kamu dan kenapa kamu yang jawab dan bukan polan bin si polan ini? maka lembaga itu tu berkata.. aku adalah ilmu semasa hayat polan bin si polan..


Bukan itu sahaja..ilmu itu juga akan menerangi dan menemani kita semasa kita di dalam kubur.. kubur akan di luaskan dengan adanya ilmu dan kubur juga akan menjadi sahabat dan peneman setia... kalau di ikut dengan logik..macamana ilmu yang kita belajar ini dapat membantu... ilmu yang bermanafaat dan sekiranya di lakukan tanpa henti akan jadi pencen kubur kita nanti.. untung siapa yang menjadi pendidik yang mengajar ilmu bermanafaat... apatah lagi para ulama yang banyak berdakwah dan mengubahh manusia ke arah kebaikkan..

Siapa yang tidak menuntut ilmu di dunia ini, Allah akan sempitkan hidupnya.. dengan pelbagai cara.. semasa di dalam kubur nanti hanya kegelapan sahaja yang menemani mereka... dah lah gelap.. di himpit plak di dalam kubur.. sampai jadi sempit.. lubang kubur yang nampak elok dan muat untuk kita akan jadi sempit dan sesak.. dan akan datang beberapa ekor ular dan bisa ular ini bila dia mematuk akan berkekalan sampai 40 ribu tahun... can you imagine that??? Subhanallah... lindungi kami dari golongan yang tidak menimba ilmu...

Terus terasa seakan dunia ini kecil sahaja kalau nak di bandingkan dengan ilmu Allah yang terbentang luas.. dan kalau cakap pasal keluasan ilmu Allah ni aku terus teringat ayat Al-Kahfi yang second last (Ayat 109) yang bermaksud:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan". 

Ilmu yang kita dapat ni semua milik Allah sekecil-kecil ilmu dan sebesar-sebesarnya adalah milik Allah.. jadi tak perlu kita mendabik dada dan claim kita ada ilmu sebegitu begini..huuu Allah Maha Berilmu dan Maha Mengetahui tiap tiap sesuatu.. kalau nak di ikut ilmu manusia ini mungkin sehalus debu... hmm..kecil sangat ilmu yang kita tuntut bertahun tahun lamanya itu... hmmmm

Semoga perkongsian ni boleh jadi sahabat aku semasa di dalam kubur nanti... insyallah :) 

Until Then... Assalamualaikum... :)

2 comments:

ishmahbihabie said...

jazakillah khairan jaza' :)

terasa diri sangatlah sombong bodoh sebab dengan ilmu yang mungkin tidak sampai sebesar zarah pun bisa membuatkan ego tercabar... astaghfirullahal 'adzim... lindungi kami dari sikap takabbur ya Allah...

boleh sharekan pesanan Luqmanul Hakim yang pertama hingga ke-sembilan?

@Fr!^n@ said...

amin.. mudah2an biha..semoga kita dilindungi hendakNYA.. amin..

Biha.. awak cuba buka twitter saya.. rasanya ada yang lopong2 lopong sebab ada hari saya tak dapat dengar motivasi pagi/ulangannya.. insyallah saya cuba cari yer... :)