Saturday, May 11, 2013

Hati Emas Review

11 Mei 2013


Hati Emas - Kembara

Berjalan di tanah gersang
Mentari mencengkam dada
Debu-debu di jalanan
Menjadi teman setia

Tiada lain tujuanku
Hati emas yang ku cari
Kisahnya di hujung dunia
Mengapa tak ku temui

Oh! Terdengar suara halus
Bagai dengar dan menghilang
Katanya pulanglah oh anakku
Ia tiada di sini

Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah
Di masa kini adakah kau peduli

Mungkinkah dikau miliki
Hati emas murni suci
Inginku menjadi sahabatmu
Hingga akhir hayat nanti


Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah
Mungkin selamanya takkan aku temui

Lagu ni rupanya dicipta pada tahun 1981.. dan pada pendapat aku hasilnya masih lagi releven sampai sekarang. Dinyanyikan oleh kumpulan Kembara yang dianggotai oleh Otai M. Nasir... hmmm.. bile tengok liriknya.. sangat mendalam...

Emas, memang dari dulu sampai sekarang emas tu merupakan harta yang paling berharga dan masih digilai dan dihargai.. dan Hati pula merupakan organ yang paling penting dalam kehidupan manusia sebab aku pernah baca satu Hadis kalau tak silap... Hati adalah secebis daging, kalau elok daging ini maka elok lah perangai seseorang itu.. Wallahualam..

Maka analogi Hati Emas ni memang tak disangkal lagi adalah hati yang sangat berharga.. ianya sukar untuk dicari dan sudah pasti bukan semua orang memilik hati ini... walaupun jauh mengembara sukar untuk ditemui... pokoknya bukan betapa jauh kita jalan untuk memilik atau bertemu hati ini.. tapi pada aku.. aku relate balik dengan diri sendiri.. untuk cari Hati Emas dalam diri sendiri... macam macam kita buat..still tak dapat tanding or temui Hati Emas pada diri sendiri..owh myyy..

Sampaikan ada suara yang mengatakan pulanglah..hati itu tiada di sini... pada aku dalam pada kita berazam untuk mendapatkan sesuatu... kita akan temui nasihat yang mengatakan sudah2lah.. back off.. tapi pada aku... dengan adanya kata kata ini akan meneruskan juga semangat perjuangan yang telah kita set pada mulanya.. hmmm... hati emas perlu dicari..

Orang sekarang tidak peduli lagi dengan Hati Emas ini, kerana mereka dan aku juga telah di kaburi dengan perhiasan materialistik yang nampak di luar tapi tidak di dalam... Hati kedudukkan di dalam.. maka untuk menampakkan sifat hati itu, kita perlu selami dan kenali.. tidak boleh di pandang hanya pada mata kasar..

Ps- aku memang masih mencari Hati Emas, memang sukar untuk di temui.. tapi Insya Allah.. dengan IzinNYA... kalau aku temui aku akan hargainya... sehabis baik.. Wallahu..
 
Till Then, Assalamualaikum

1 comment:

ishmahbihabie said...

teringat kata-kata Ustaz Muhammad Abdullah Amin kat segmen Pesona D'Zahra pagi tadi; "bercakaplah benar walaupun pahit tapi yang paling pahit adalah bercakap benar kepada diri sendiri"