Tuesday, July 16, 2013

Percubaan untuk Menjadi Seorang Penyabar

16 Julai 2013


Percubaan untuk sabar setelah membuat ulasan tentang orang kafir memalukan dan menghina umat Islam dengan ucapan Selamat Berpuasa dan Mari menjamu dengan bak kut teh... Masyallah... sebenarnya kalau ikutkan perasaan yang marah ni, memang hendak sahaja di maki mereka berdua tu,ataupun dimalukan sehingga ke akhir hayat... hahaha ade jugak yang komen nak pukul sampai pecah kepala... hahaha 

Tapi bila difikirkan semula.. apa kapasiti kita sebagai seorang hamba, sebagai seorang insan yang begitu lemah yang tidak punya apa untuk mengambil apa juga tindakan terhadap insan dan makhluk yang lain. Memang kalau di ikut logik yang jahat perlu dibalas dengan yang setimpal dengannya... dalam Quran pun ada menyebut tentang balasan yang setimpal ini.. iaitu qisas.. tapi ianya di kenakan apabila seorang muslim itu dibunuh atau dicederakan..

A092
Dan tidak harus sama sekali bagi seseorang mukmin membunuh seorang mukmin yang lain, kecuali dengan tidak sengaja. Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan tidak sengaja, maka (wajiblah ia membayar kaffarah) dengan memerdekakan seorang hamba yang beriman serta membayar "diah" (denda ganti nyawa) yang diserahkan kepada ahlinya (keluarga si mati), kecuali jika mereka sedekahkan (memaafkannya). Tetapi jika ia (yang terbunuh dengan tidak sengaja) dari kaum (kafir) yang memusuhi kamu, sedang ia sendiri beriman, maka (wajiblah si pembunuh membayar kaffarah sahaja dengan) memerdekakan seorang hamba yang beriman. Dan jika ia (orang yang terbunuh dengan tidak sengaja itu) dari kaum (kafir) yang ada ikatan perjanjian setia di antara kamu dengan mereka, maka wajiblah membayar "diah" (denda ganti nyawa) kepada keluarganya serta memerdekakan seorang hamba yang beriman. Dalam pada itu, sesiapa yang tidak dapat (mencari hamba yang akan dimerdekakannya), maka hendaklah ia berpuasa dua bulan berturut-turut; (hukum yang tersebut) datangnya dari Allah untuk menerima taubat (membersihkan diri kamu). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
 (An-Nisaa' 4:92) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark 

A178
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(Al-Baqarah 2:178) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark


Kalau dibaca semula kisah Nabi Muhammad s.a.w junjungan kita tu...tak pernah pulak kita terbaca baginda ada merancang untuk membalas segala tindak tanduk mencaci maki orang kafir quraish pun... yang ada kita baca baginda siap doakan dan meminta pada Allah supaya mereka ditunjukkan jalan yang benar dan baginda sayangkan mereka..

Jadi... sebenarnya apa yang si kafir ni dah buat pada kita.. hina Islam... Islam tu agama Allah s.w.t.. Allah akan memelihara Islam sampai ke akhirnya.. Allah akan memelihara orang yang beriman dan berpegang teguh pada ajarannya.. jadi isunya disini.. perlu ke kita naik berang terhadap apa yang di buat oleh dua makhluk Allah ini? padahal kalau nak ikut.. masa zaman Rasullah dulu lagi banyak cacian, makian, dan pelbagai usaha untuk menghentikan penyebaran agama Islam... Apa yang nabi Muhammad kita buat terhadap mereka?

Adakah Nabi menghukum mereka? adakah Nabi mengherdik dan mencaci mereka semula... tidak.. Nabi tetap berbuat baik pada mereka... ya Allah tingginya darjat kekasihMU ya Rabb... berikan kami sekelumit akhlak kekasihMU ya Rabb..semoga dunia ini aman dan tidak bercerai berai... aminn

A134
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
(An-Nisaa' 4:149) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark 

Mereka dah buat video meminta maaf... walaupaun kita nampak tak ikhlas atau apa juga persepsi kita, tetapi mereka dah bertanggungjawab terhadap perbuatan mereka...mereka dah ditangkap dan memang selepas itu mereka di lepaskan.. tapi azab Allah di akhirat nanti lebih besar dari balasan dan hukuman kita di dunia ini.. 

Cukup-cukuplah... biarkan Allah mengambil tindakan seterusnya. Allah Maha Mengetahui.. Kalau salah olahan dan pendapat aku ni.. sangat mengalu-alukan komentar dari pembaca.. sesungguhnya aku ni insan yang lemah lagi hina... banyak lagi ciptaanNYA yang Maha Agung diluar sana...

ps- aku cuba untuk melawan perasaan marah dan cuba untuk menjadi seorang penyabar hari ini, ternyata aku berjaya mengawal emosi. dan alhamdulillah niat yang baik Allah dah tunaikan..semoga Allah merahmati kita semua... permulaan yang baik untuk menjadi orang baik..semoga dipermudahkan hendaknya.. :) amin

Till Then, Assalamualaikum

No comments: