Monday, July 8, 2013

Solat Sebagai Bekalan Hidup - Ustaz Pahrol Juoi - IKIM.fm

8 Julai 2013

Tajuk tersebut diatas telah lama dikongsi di corong radio kegemaran ku, tapi tak entah kenapa baru hari ini berkesempatan untuk menaipnya disini.. tahun ni ade azam baru iaitu untuk berkongsi ilmu yang aku dapat di corong radio mengikut pemahaman aku... kalau ada yang mendengar dan mempunyai ulasan dan maklum balas, aku amat mengalu-alukan.

Walaupun Ustaz Pahrol ini merupakan ustaz pembangkang, dan aku ni boleh dikatakan penyokong kerajaan (sort of)... tapi aku tak kesah lah.. janji ilmu yang beliau nak sampaikan tu tak de langsung berkaitan dengan aliran politik, biarlah beliau dengan perjuangan beliau untuk berpolitik sesakan-sakannya, yang penting ilmu yang diberi kena kaut sehabis baik..

Tajuk diatas dia memang mengulas tentang solat, ada falsafah disebalik solat ini, maknawi kepada solat ialah solat ini merupakan talian hayat manusia kepada Allah. Tanpa solat manusia ini ibarat layang-layang yang terbang tanpa tali dan hala tuju dan tiada kekuatan. Solat juga merupakan salah satu cara kita berhubung dengan Allah selain daripada kita membaca Al-Quran. 

Kalau kita menjaga Allah, maka Allah akan lebih lebih lagi menjaga kita. Solat merupakan tiang agama dan merupakan tanda orang Islam ini hidup bersistematik. Hidup orang Islam ada sistem, jadi  solat ini diwajibkan kepada orang Islam dan bukan kepada orang yang bukan Islam. Ekonomi akan goyah sekiranya kita tidak menyempurnakan solat. Bila banyak sangat kemungkaran yang kita buat ditambah dengan tidak solat, akan berlaku sesuatu yang tidak baik pada diri, keluarga dan negara. Jadi fikirkan sendiri, kalau banyak sangat malang/ujian menimpa kita, mungkin kita perlu semak semula hubungan kita dengan Allah yang ini.

Untuk baiki Dunia, kita perlu baiki Manusia
Untuk baiki Manusia, kita perlu baiki Hati Manusia
Untuk baiki Hati Manusia, kita perlu baiki Solat dan hubungan kita dengan Allah

Contoh lagenda pemimpin Islam terbaik ialah Saidina Omar, kerana beliau memilih anggota kerajaan dengan kesempurnaan solat, kerana pada beliau orang yang menjaga solat akan menjaga hukum Allah yang lain (halal-haram). 

Solat dan analogi. Sebuah negara perlukan tentera untuk memastikan keamanan negara, dan tentera tersebut perlu selalu berlatih berperang untuk memastikan tentera semua bersedia terhadap apa juga serangan yang dibuat oleh musuh. Sama juga dengan diri manusia, solat perlu dikerjakan untuk mengukuhkan diri dengan peperangan dengan syaitan. Syaitan adalah musuh kita yang nyata dan selalu disebutkan di dalam Al-Quran dan hadis. Untuk elakkan serangan dari syaitan, kita perlu minta pertolongan dengan Allah.

If God is your friend, Who is your enemy?

Akrablah dengan Allah, kita akan dekat dengan kekayaan (harta, jiwa)
Akrablah dengan Allah, kita akan dekat dengan kelembutan (hati,tingkah laku)
Akrablah dengan Allah, kita akan dekat dengan Al-Razak (pemberi)

Kita takkan mampu berkawan dengan syaitan kerana mereka adalah makhluk yang licik.

Kita kena ikhlas dalam membuat ibadah. Kena selalu bermujahadah (melawan dan menentang kemungkaran), muraqabah(merasa diri diperhatikan oleh Allah) untuk mencapai keikhlasan itu kena selalu minta perlindungan dari Allah dari godaan syaitan. 

Orang yang bersolat akan sentiasa berhubung dengan Allah. Hati bila ingat Allah manusia akan menjadi lebih kuat, bisikan malaikat akan menang dan bisikan syaitan akan tewas. Dan perlu diingat sifat hati adalah berbolak balik, jadi jangan lupa mintak dengan Allah untuk menetapkan iman dan hati kita mengingatinya. 

Pengakhiran sesi ini, Ustaz ada penyebut tentang penggantian solat wajib yang pernah ditinggalkan. Wajib qada dalam kadar yang dikira sebanding dengan peninggalan solat-solat kita..

Semoga pengisian ini dapat memberi peringatan untuk diri sendiri dan kawan-kawan yang membaca..

Harap kalau ada yang tersilap, sila betulkan kerana saya ni insan lemah yang perlukan bantuan dari Allah melalui kalian semua.

Till Then, Assalamualaikum



No comments: