Thursday, July 18, 2013

Tazkirah Ramadhan "Kegemilangan Doa Ramadan" by Ustaz Muhamad Fairuz Ali Akhbar

18 Julai 2013



Alhamdulillah di panjangkan umur untuk aku menghadiri majlis ilmu yang singkat ini.. Menurut riwayat Al-Tirmizi Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud barang siapa yg menghadiri majlis ilmu lebih afdal daripada :
  • Mendirikan solat sunat 1000 rakaat.
  • Menziarahi 1000 orang pesakit.
  • Menghantar 1000 jenazah ke tanah perkuburan
Alhamdulillah semoga Allah angkat ibadat aku untuk hadir ke majlis ilmu ini selayaknya...semoga sape yang hadir juga dikurniakan balasan yang setimpal juga hendaknya... ustaz mulakan tazkirah beliau dengan ayat-ayat dari surah Al-Baqarah ayat 183 - 187. Ayat dimana menerangkan cara untuk ibadah khusus kita iaitu ibadah puasa... takde lagi surah yang begitu detail seperti mana Allah suruh kita puasa... contoh.. ayat solat dalam Quran hanya ada tulis... dan dirikanlah solat.... 

Tapi nak di jadikan cerita untuk hari ini... kalau kita tenung balik ayat yang menyuruh kita berpuasa tadi...ada terselit ayat 186 seperti di bawah:


A186
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.
(Al-Baqarah 2:186) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark

Ternyata apa yang Allah nak sampaikan pada kita adalah kelebihan kita berdoa pada bulan puasa... dan ketika ayat ini diturunkan... sahabat sahabat baginda ketika mereka berperang mereka suka untuk menjerit dan melaungkan takbir.. dan mereka bertanya.. perlukan kami berbisik-bisik seperti Allah itu dekat atau mengeluarkan suara yang keras dan besar agar orang lain mendengar tentang seruan kami ini... maka turunlah ayat ini...

Ustaz ada mengingatkan kami tentang nikmat nikmat Allah ketika berpuasa... bila ditanya.. apakah nikmat Allah... tiada jawapan yang diberikan dengan tepat.. aku sendiri menjawab... ade nikmat kenyang sesudah berbuka puasa.. hehehe.. tapi ape yang ustaz nak olah lebih dari itu.. dia kata.. nikmat Allah yang terbesar di bulan puasa ialah semua umat manusia yang tinggal disuatu tempat apabila mereka mendengar nama Allah dilaungkan.. mereka akan makan secara serentak dan mereka memakan makanan yang sama... iaitu Kurma... haa... besar dan indahkan kejadian dan sistem Allah?

Dan dia ada mengulas bahawa jangan sampai dia marah bila dia dengar ada sesiapa yang tidak makan kurma... antara kebaikkan kurma yang sempat dikongsi bersama tadi ialah:
  1. Mempunyai gizi yang seimbang, tak perlu makan lain hanya kurma pun dah cukup sebab ianya penuh dengan zat vitamin, kalsium, zink, glukos, serat dan pelbagai lagi.
  2. Tiada manusia yang allergic pada kurma 
  3. Tidak akan ada bakteria yang buruk yang boleh hidup atas kurma. sebab tu kalau kurma yang lama pun kita masih boleh makan 
  4. Fast absorb and slow release. Cepat ditukarkan kepada tenaga dan lambat dan kekal berada di dalam badan kita
  5. Buah yang murah dan mudah di dapati 

Beliau juga ada berkongsi tips bagaimana orang yang tidak suka makan kurma boleh buat..beliau suruh rebus kurma, buang bijinya dan blend bersama air rebusan tadi... dan minum bersama susu atau bersahaja panas atau pun sejuk.. insyallah orang yang tidak sukakan kurma tadi boleh makan selepas minum jus kisaran kurma tadi...

Sambung lagi tentang nikmat Allah yang seterusnya, dia ada menyatakan contoh ketika kita berkunjung di Tanah Haram, Mekah Al-Mukarramah ketika ramai umat Islam sedang menjalankan tawaf... berpuluh ribuan orang... tiba tiba khatib melaungkan iqamah.. mereka secara automatiknya akan menukarkan laluan tawaf tadi kepada saf untuk bersolat... betapa besarnya nikmat itu.. kerana umat Islam tak perlu disuruh untuk melakukan semua itu.. dan orang bukan Islam tidak dapat berbuat sedemikian secara automatik.. Subhallah..

Sesiapa yang banyak beribadat pada bulan Ramadan ini insyallah akan mendapat layanan VIP ketika di akhirah nanti... dan untuk menaikkan semangat umat Islam untuk berpuasa maka ada diulang semula hadis ini..
Nabi berkata: “Sesungguhnya dalam syurga terdapat satu pintu yang dikenali dengan ar-Rayyan di mana yang berhak memasukinya hanya orang yang berpuasa. Apabila selesai masuk nescaya ditutupnya. (Hadis Imam Bukhari, Muslim dan Ahmad daripada sahabat Sahal bin Sa’d)
Mari baca lagi hadis berkenaan dengan doa di bulan Ramadan seperti dibawah ini:

Abdullah bin Umar RA meriwayatkan hadis daripada Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang berpuasa itu mempunyai satu kesempatan berdoa yang tidak akan ditolak pada saat ia berbuka puasa.” (Riwayat Imam Ibnu Majah dan al-Hakim).

Dan beliau ada mengingatkan kami bahawa berdoa itu adalah suatu ibadat dan Allah memang ada menyebut dan menyuruh kita berdoa... janganlah kita angkuh dan ego untuk tidak berdoa.. sesungguhnya Allah itu suka untuk mendengar kita merintih merayu berdoa kepadanya..
Riwayat Bukhari
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Doa itu ialah ibadat
Huraian Hadith: 
1. Doa adalah Istiksaat (memohon pengampunan dan pertolongan) dan hanya Allah S.W.T sahaja yang dapat memberikannya.
2. Orang yang berdoa hendaklah melahirkan kehinaan dan kerendahan diri serta menyatakan hajat dan tunduk kepada Allah sebagai menunjukkan bahawa kita berhajat kepada Allah untuk memperolehi sesuatu yang kita kehendaki.
3. Doa adalah suatu ibadat yang sangat penting kedudukannya dan sangat mahal nilainya bahkan ia adalah pintu yang paling utama daripada pintu-pintu ibadah yang lain dalam meperhambakan diri kepada Allah.
4. Apabila seseorang itu berdoa maka hendaklah ia melakukannya dengan sebaik-baiknya dan dengan memelihara adab-adabnya. Dengan itu barulah doanya akan dimakbulkan oleh Allah S.W.T.
 

Ada ingatan penting yang aku rasa nak diingatkan pada diri aku sendiri dan kalian semua.. Solat Witir adalah lebih afdal dan utama dari Solat Terawikh dan Doa berjemaah adalah lebih baik dari berdoa seorang diri. Beliau ada bagi justifikasi kenapa bila kita berdoa secara berjemaah,doa kita cepat Allah perkenankan.. boleh jadi dalam jemaah kita itu terdiri dari orang-orang yang dikasihi Allah, sekiranya Allah mahu memakbulkan doanya insyallah para jemaah yang lain juga mendapat tempiasnya.. amin...

Dan Ustaz ada mengingatkan bahawa rugilah pada sesiapa yang solat terawikh yang hanya lapan rakaat dan terus pulang kerumah.. beliau ada menyarankan bahawa kalau nak solat terawikh 8 rakaat datang 8 rakaat yang terakhir kerana imam akan melakukan solat witir dan akan berdoa panjang lebar selepas solat terawikh dan witir... :) jadi the choice is yours.. jadilah umat Islam yang bijak mengatur kehidupan agar mendapat banyak manafaat.. :) 
Ada 2 sebab kenapa doa tidak tertunai:
  1. Tidak paham tentang maksud doa yang dibaacanya
  2. Tidak tahu teknik berdoa dengan betul
Antara teknik berdoa yang dikongsi tadi ialah:
Hendaklah tekun dan tidak terburu buru.
لاَ يَزَالُ يُسْتَجَابُ لِلْعَبْدِ مَالَمْ يَدْعُ بِـإِثْمٍ أَوْ قَطِيْعَةِ رَحِمٍ مَـالَمْ يَسْتَعْجِلْ ،
قِيْلَ يَارَسُوْلَ اللهِ فَمَا اْلإِسْتِعْجَالِ ؟ قَالَ: يَقُوْلُ قَدْ دَعَوْتُ فَلَمْ أَرَ يُسْتَجَبْ لِى فَيَسْتَحْسِرُ عِنْدَ ذَلِكَ وَيَدَعُ الدُّعَـاءَ.
Sabda Nabi SAW. maksudnya.:” Akan dikabulkan doa hamba selagi ia tidak berdoa dengan dosa atau memutuskan sllaturrahim selama ia tidak isti’jaal. Lalu baginda ditanya:” Ya Rasulallah, apakah yang dikatakan lsti’jaal? “Jawab Nabi SAW :” Dia berkata: Sungguh aku telah berdoa tetapi tidak juga dikabulkan, lalu ia menyesal dan akhirnya ia tidak berdoa lagi.” (Hadis Riwayat Imam Musllm)
Dan apabila berdoa ada 3 kesan dari doa yang kita minta:
  1. Allah akan kabulkan permintaan kita serta merta
  2. Allah akan simpan doa kita dan kabulkan doa kita di akhirat
  3. Allah akan menggantikan keburukan/kesusahan/kemudaratan kepada sesuatu yang lebih elok
Semua orang akan suka apabila permintaan kita terkabul sekelip mata di dunia ini.. tapi fikirkanlah kalau semua doa dikabulkan  oleh Allah di muka dunia ini... jadi.. manusia akan menjadi carca merba.. contoh yang paling mudah... kalau semua orang berdoa untuk menjadi kaya raya dan jutawan.. siapa yang akan membuat kerja.. ketahuilah Allah saja Yang Maha Mengetahui segalanya.. tidak akan terkabul semua permintaan kita di dunia.. Allah lebih tahu kerana DIA pencipta kita yang Maha Esa... :)
Dan pabila kita berdoa... jangan lupa yakin terhadap apa ketentuan Allah kepada hidup kita.. lepaskan pada Allah.. Allah Maha Kaya.. Allah itu Maha pelulus dan Maha Kuasa terhadap sesuatu.. dan janganlah kita sibuk nak menentukan hidup kita sendiri.. Allah Lebih Mengetahui ya insann..

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Apabila seorang di antara kamu berdoa, maka janganlah dia berkata: Ya Allah! Ampunilah aku jika Engkau sudi. Tetapi bersungguh-sungguhlah dia dalam memohon dan mohonlah perkara-perkara yang besar dan mulia (surga atau pengampunan), karena Allah tidak ada sesuatu pun yang besar bagi-Nya dari apa yang telah dianugrahkan. (Shahih Muslim No.4838)

Beliau ada membuat kenyataan yang orang Melayu Islam tidak suka berdoa..sebagai penguat statement beliau.. dia akan bertanya pada para hadirin... apa yang kalian dah minta sejak pagi tadi.. ada minta apa apa tak dari Allah? semua senyap.. mungkin betul.. mungkin tidak..mungkin tidak semua...

Jika kita nak bezakan dengan orang Arab Islam.. mereka ini sangat rajin berdoa.. dan kadang kala melebihi batas juga.. ketika mereka gembira mereka akan berdoa sehabis baik kepada seseorang.. tetapi kalau mereka sedang marah mereka akan berdoa kehancuran kepada saudara mereka itu walaupun hanya kerena perkara yang kecil sekali.. dan jadinya ustaz ada mengaitkan keadaan di negeri Arab ketika ini mungkin kerana budaya mereka yang suka mendoakan kehancuran pada saudara seIslam mereka sendiri.. 
Moral of the story :betulkan budaya.. doa yang baik-baik sahaja dan jangan malas untuk berdoa.. :)
Perkongsian penting lagi pada hari ini.. ada 3 jenis golongan yang Allah tidak akan menolak doanya (doa mereka mustajab)
  1. Doa pemimpin yang adil ( Pemimpin yang mengikut hukum dan perintah Allah, bersifat warak)
  2. Doa orang yang berpuasa sehingga mereka berbuka 
  3. Doa anak-anak kecil
Jangan lupa untuk berdoa ketika waktu waktu ini di bulan Ramadan (limited edition) :
  • Berbuka
  • Bersahur
  • Selepas Terawikh
  • Sepanjang Malam 
  • Sepanjang siang
dengan tangisan.. insyallah Allah akan kabulkan doa doa kita.. berdoalah dengan bersungguh-sungguh di waktu ini..minta apa saja yang kita mahu... dan beliau ada sarankan untuk berdoa 6 perkara di bawah:
1) Ya Allah muliakan aku sewaktu menghadapi sakaratul maut
2) Ya Allah muliakan aku sewaktu di alam barzakh
3) Ya Allah muliakan aku sewaktu bangkit di padang mahsyar
4) Ya Allah muliakan aku sewaktu di hadapan mizan (timbangan amalan)
5) Ya Allah muliakan aku sewaktu meniti titian siratulmustakim
6) Ya Allah muliakan aku kerana dihimpunkan di dalam syurga bersama orang2 yg aku kasihi
Janganlah kita asyik sibuk dengan doa-doa untuk kebahagiaan dunia saja sedangan dunia akhirat kita adalah dunia yang lebih panjang dan kita kekal selama-lamanya... :) 

Pada sesiapa yang menghadiri tazkirah ini.. dan sekiranya ada mana-mana para yang tersilap... sudilah kiranya menegur dan membetulkan... saya ini insan yang lemah.... Wallahualam
Till Then, Assalamualaikum

No comments: