Friday, July 12, 2013

Usrati Ustazah Norhafizah IKIM.FM - Kelebihan Bertasbih 12 Julai 2013

13 Julai 2013


Alhamdulillah semalam diberi rezeki untuk mendengar kuliah pendek oleh Ustazah kegemaran iaitu Ustazah Norhafizah Musa di radio ikim.fm.. sangat bersyukur sebab memang time bukak je radio ustazah baru start baca doa pembukaan... Ya Allah.. syukurr... jadi semalam ustazah ada share tentang kelebihan bertasbih.

Ustazah akui selalunya pengisian bulan Ramadan ini selalunya ustaz/ustazah akan penuhi pengisian dengan ibadah puasa itu sendiri, terawikh, sedekah... tapi hari ni ustazah nak ingatkan kita semua dengan ibadah bertasbih kepada Allah s.w.t.. Tasbih ialah membersihkan, mengagungkan Allah dari setiap kerendahan dan kecacatan makhluk biasa. Bertasbih bermaksud membesarkan Allah dengan lisan ataupun dalam hati...

Ustazah ada berkongsi beberapa hadis yang menguatkan tentang amalan ketika berpuasa, dan diantaranya ialah dari Imam Ahmad, al-Turmidzi dan al-Baihaqi meriwayatkan daripada Ummi Imarah: "Sesungguhnya orang yang berpuasa apabila makan sentiasalah malaikat berselawat ke atasnya sehingga selesai makanannya". Maksudnya Malaikat akan berselawat keatas kita ketika kita berbuka dan bersahur.. subhanallah..

Riwayat Imam Ahmad juga ada mengatakan 5 kelebihan berpuasa di bulan Ramadan
  1. Bau mulut orang yang berpuasa disukai oleh Allah, ianya lebih harum dari kasturi
  2. Malaikat akan beristigfar semasa kita berbuka
  3. Allah mengindahkan syurga dan Allah akan mengurniakan syurga pada makhluk-makhluknya yang hampir tidak dapat masuk ke syurga
  4. Allah membelenggu syaitan untuk tidak menggangu para manusia beribadah
  5. Allah menghadiahkan pengampunan di akhir malam

Ustazah menggesa supaya kita menjadi hamba yang tenggelam dalam tasbih Allah... ada beberapa ayat Quran yang dirujuk untuk menunjukkan makhluk lain juga  turut bertasbih kepada Allah...

1. Surah Al-Jumaah- Ayat 1
A001

Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. 

2. Surah Safafat - Ayat 164-166


A164
(Malaikat pula menegaskan pendirian mereka dengan berkata): "Dan tiada sesiapapun dari kalangan kami melainkan ada baginya darjat kedudukan yang tertentu (dalam menyempurnakan tugasnya);

A165
"Dan sesungguhnya kamilah yang sentiasa berbaris (menjunjung perintah dan beribadat),
 
A166
"Dan sesungguhnya kamilah yang sentiasa bertasbih (mensucikan Allah dari sebarang sifat kekurangan)!"
 
 
3. Surah An- Nur - Ayat 41
 
A041
Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
 
 
4. Surah Sad - Ayat 18- 19
 
A018
Sesungguhnya Kami telah mudahkan gunung-ganang turut bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya; pada waktu petang dan ketika terbit matahari. 

A019
Dan (Kami mudahkan juga) unggas turut berhimpun (untuk bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya); tiap-tiap satunya mengulangi tasbih masing-masing menurutnya. 

Kalau di baca surah -surah penegak ini, kerdillah terasa seorang insan manusia seperti kita tidak bertasbih. Sesungguhya Tasbih merupakan ibadat yang bagus dan agung. Allah memuji orang yang bertasbih. Maka oleh itu, isilah hari hari kita yang mendatang ini dengan bertasbih kepada Allah.

Ustazah ulas apakah balasan orang yang selalu memuji Allah? Sesungguhnya balasannya tidak ternilai dan terlalu tinggi. Sesungguhnya bila kita solat, rukuk, sujud, iktidal kita merupakan ibadat yang penuh dengan pujian.. maka hayatilah maksud ibadat-ibadat tersebut.

Nabi kita Muhammad s.a.w solat tahajud dan membaca doa yang penuh dengan pujian kepada Allah. Doanya sempat dibaca oleh ustazah seperti dibawah:

Doa Solat Sunat Tahajjud
.
Ya Allah! Bagi-Mu segala puji-pujian. Dikaulah pendiri langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mulah segala pujian, Dikau Penguasa langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Dan bagi-Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya.
Bagi-Mulah segala pujian, Dikaulah yang benar (Al-haq), janji-Mu adalah benar, firman-Mu adalah benar, perjumpaan dengan-Mu adalah benar, syurga itu benar dan neraka adalah benar. Nabi-nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW adalah benar dan adanya hari Kiamat itu benar. 
Ya Allah! Pada-Mulah daku menyerahkan diri, dengan-Mu daku beriman, kepada-Mu daku bertawakal, kepada-Mu daku kembali, dengan-Mu daku menghadapi musuh dan kepada-Mu daku berhukum. Ampunilah dosa kesalahanku yang telah lalu dan yang terkemudian, baik yang daku sembunyikan mahupun yang daku nyatakan, di mana Dikau lebih mengetahuinya. Dikau yang Maha Mendahului dan Maha Mengakhiri. Tiada Tuhan melainkan Dikau! Tiada padaku daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah!
Ya Allah! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.
Selawat Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta para sahabat sekeliannya. Segala puji hanyalah untuk Allah; Tuhan Pemelihara seluruh alam.!

< Sumber : http://shafiqolbu.wordpress.com/solat-sunat/solat-sunat-tahajjud/>

Ustazah ada memesan pada pendengar semua, janganlah tunaikan solat tahajud semata-mata ingin mengadukan permasalahan kita pada Allah. Tapi bangun dan bangkitlah tunaikan solat tahajud untuk memuji Allah.. jadi doa diatas ni kalau boleh diamalkan semasa kita bertahajud nanti... :)

Masih mengulas tentang apakah manafaat bertasbih?

  1. Hati yang ceria, jiwa yang tenang ketika memuji Allah. Bila kita selalu memuji Allah s.w.t kita akan peka terhadap apa juga nikmat yang Allah beri pinjam pada kita, contoh kita bangun tidur dan terus mengucapkan tasbih Alhamdulillah aku masih dihidupkan pagi ini. dan pabila kita sendiri memuji sesama manusia pun kita akan merasa sesuatu yang sangat indah, apatah lagi kalau kita puji Allah yang Maha Besar
  2. Bila kita asyik memuji Allah, kita takkan sempat untuk membuat dosa atau kerja lain yang tidak menguntungkan
  3. Merupakan ubat bius dan imunisasi kita terhadap kesusahan. Kita akan tetap rasa sabar dan masih boleh tersenyum ketika diuji oleh Allah kerana kita asyik bertasbih memuji Allah..

Ustazah ada mengulas tentang soalan tentang pujian sesama manusia. Beliau berpesan bahawa sebenarnya manusia tidak layak untuk dipuji sama sekali.. Kalaupun kita nak puji buat masa ini, kita boleh puji tetapi tidak dengan berlebihan. Sekiranya kita hendak memuji manusia, kaitkan dengan Allah. Sebagai contoh, kita ke hospital dan melihat rakan yang baru melahirkan.. jangan ucapkan comelnya baby awak, mungkin ikut muka awak, Tapi katakanlah Subhanallah, Alhamdulillah cantik budak ni... kaitkan dengan Allah kerana apa juga yang kita ada sekarang ini adalah milik Allah..

Ada statement yang buat aku sentap pagi semalam, beliau ada mengatakan kita ni janganlah sombong pada Allah, bertasbihlah selalu. Allah sebenarnya tak perlu pun pujian dari kita, Allah punyai semua makhluk yang lebih agung, lebih besar untuk memuji Allah.. sehinggakan petir dan kilat memuji Allah... kita bertasbih semata-mata untuk mendapatkan keampunan daripada Allah.. semoga Allah mengasihi kita sekalian ketika kita bertasbih kepadaNYA.

Pengakhiran sesi ini, ustazah ada ingatkan untuk kita selalu baca Al-Matsurat setiap pagi dan petang, dan jangan hanya baca secara literal, baca dan hayati maksud tasbih yang dibaca... bertasbihlah ketika berqiamulail..hidupkan malam-malam anda dengan ibadat tasbih dan solat tahajud.. sesungguhnya kemampuan untuk melihat kebesaran Allah adalah nikmat yang paling agung...

Selamat beramal di bulan Ramadan yang penuh berkat dan ketenangan ini...

Ps- pada sesiapa yang mendengar sesi ini dan sekiranya ada salah intepretasi dari saya.. sila lah komen.. saya ni insan yang lemah je penuh dengan cela...

Till Then, Assalamualaikum

1 comment: