Tuesday, December 31, 2013

Azam 2014

31 Disember 2013


Hari terakhir dalam bulan Disember 2013, hari yang ke 365. Pelbagai warna dan ragam untuk sampai ke hari ni, semua dengan izin Allah hendakNYA. Semoga Allah melimpahkan rahmatNYA kepada kita semua.. amin

Tajuk tu... hmm sangat klise, sepanjang hayat aku disogokkan dengan Azam Tahun Baru, apa perlunya Azam Tahun Bahru, tahun Masihi pulak tu dan bukan tahun Hijriah, nampak sangat aku belum lagi merdeka dan ke arah tersebut. hmmm... 

Esok hari yang pertama dari 365 berikutnya.. hmm... terlalu banyak Azam yang bermain di fikiran... cuma yang penting kita perlu tingkatkan ibadah, dekatkan diri dengan Allah, berakhlak mulia dan menghormati, menyayangi ibu bapa... 

Ya Khaliq/Ya Qudus/Ya Razak di tangga yang pertama,
Nabi Muhammad s.a.w tempat kedua
Manusia yang masih ada dan perlu disayangi, dikasihi dan disanjungi oleh saya tentulah Ibu dan Ayah... Insan yang paling mulia di muka bumi... 
Pastu baru keluarga dan sahabat handai

Semoga aku jadi orang bermanafaat kelak... teringin sangat dapat pencen kubur dan berkekalan ke akhirnya insya Allah

ps - esok ade majlis yang akan di datangi malaikat.. Malam Cinta Rasul ada Habib Syech As Segaff :) semoga Allah izinkan daku untuk pergi ke majlis itu insya Allah

Friday, December 27, 2013

Counting Ticks and Seconds

27 Disember 2013


Hanya tinggal beberapa hari, jam dan saat untuk menghabiskan sisa 2013... terlalu banyak perkara berlaku tahun ini.. dan secara keseluruhannya aku bersyukur atas apa yang berlaku.. semuanya dengan kehendak Allah s.w.t.. namun aku rasa aku tak cukup berusaha keras tahun ni.. aku perlu lakukan lebih lagi dari tahun ini..

Semoga tahun hadapan aku akan lebih berusaha dalam setiap perkara yang aku lakukan dengan pertambahan umur yang semakin banyak dan bila di pandang ke belakang semula..aku jadi malu.. dengan umur yang Allah berikan pada aku tetapi hanya sedikit amalan yang berjaya di lakukan di muka bumi Allah ini...

Jangan pernah lupa.. orang di dalam kubur itu berkehendak untuk terus beramal saat mereka hidup.. dan kita sebagai orang yang hidup ini perlu bersyukur dan meneruskan ibadat.. sekurang kurang ibadat ialah dengan mengingati Allah setiap waktu dan saat. saat berdiri, duduk baring mahupun berjalan dan berlari..

Tahun yang penuh berliku untuk aku dan famili.. banyak ceriteranya dari yang manis, pahit, tawar, masam.. semuanya datang dengan penuh hikmah yang tidak terhingga banyaknya.. masih tersisa hikmah atas semua kejadian yang Allah lalukan untuk aku dan keluarga.. semoga kita semua jadi hambaNYA yang lebih bertaqwa setiap saat.. insya Allah...

Semoga kalian semua berbahagia dengan kehidupan yang Allah berikan kepada kalian semua.. di atas semua kesempatan dan kelebihan dan rahmat yang Allah beri pada kalian semua. semoga Allah sentiasa melindungi dan merahmati kita semua... Allah sayang semua hamba-hambaNYA..setapak kita mendekatiNYA berjuta rahmat dan barkah dariNYA..subhanallah.. dosa kita yang banyak ini, lebih besar lagi keampunan Allah pada hambaNYA..
ps- hari ni Ocha ngan Meera dah balik KL.. lama juga mereka ada di sini.. terasa akan kehilangan mereka nanti... itu sudah pasti...

Jom bersyukur dan terus sujud padanya...
Hanya pada Allah kita berserah hendakNYA..

Till Then,
Assalamualaikum

Friday, December 13, 2013

Motivasi Pagi 13 Disember 2013

13 Disember 2013


Hari ni tergerak hati nak capture apa yan di dengar di radio pagi ni.. ringkas pesanannya tapi untuk rujukkan aku juga.. huuu permulaan cerita dan tajuknya ialah Orang yang Berjaya Suka Buat apa Yang Orang Tidak Berjaya Tidak Suka Buat... antaranya ialah:

  • Berpagi-pagian.. suka dan senang bangun pagi.. orang yang berjaya mudah bangun pagi dan tidak liat untuk melakukan kerja hariannya... memang ada pun dalam hadis nabi 
           “Ya Allah, berkahilah kepada umatku pada waktu paginya” (HR.Abu Daud)
  • Makan pagi... sesungguh siapa yang berjaya akan selalu makan pagi (sarapan/breakfast) sempat pulak ustaz berseloroh dengan menggunakan sebutan yang betul untuk fast bukan fest seperti yang kita selalu sebut tu.. salah sebutannya.. hihi yang penting pakar dietatik pun memang pernah mengatakan bahawa makan pagi adalah makan yang paling penting dan tidak boleh ditinggalkan.. selalu kita dengar camni.. 'Breakfast like a king, lunch like a monster and dinner like a slave" paham kan apa maksud tersiratnya... hihi
  • Orang yang Berjaya suka buat apa yang orang tidak berjaya suka buat seperti Solat 5 Waktu... kalau kita dah cukup solat 5 waktu tengok bila kita kerjakannya.. orang yang berjaya solat awal waktu.. kalau kita dah solat awal waktu.. tengok pula adakah kita berjemaah... kalau dah berjemaah.. tengoklah pulak..orang yang berjaya akan melakukan solat sunat sebelum dan selepas solat fardu... dan seterusnya orang yang berjaya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk bangun malam...bukan bangun malam untuk pergi ke tandas, untuk tengok bola mahupun menukar lampin anak.. bangun malam untuk beribadat kepada Allah...
A piece of nasihat yang aku rasa penting dan masih segar dalam ingatan aku.. ok.. aku baru nak memulakan makan pagi ku ini.. bismillah...

Sudahkah kalian??

Till Then, Ampunkan saya kalau ada tersilap bicara..
Assalamualaikum...