Wednesday, November 26, 2014

Raikan Perbezaan Pendapat dan Budaya

Bismillahirahmannirahim

Bila dah mula berhijrah, aku rasakan setiap perbuatan aku semasa aku jahillliah nampak begitu jijik dan kotor. Walaupun hanya dengan makan di kawasan yang mempunyai ramai ajnabi... aku rasa janggal sebenarnya.. aku rasa pelik kenapa dulu aku terkinja-kinja sibuk nak mengambil gambar dengan orang yang bukan mahram.. aku juga pelik kenapa aku perlu berkawan dengan akhi dengan jumlah yang ramai..sedangkan ramai lagi muslimat yang boleh dijadikan kawan..

Aku rasa pelik bila aku bekerja dengan ramai akhi... aku rasa janggal entah apa yang silap aku tak pasti.. ape yang pasti aku geli dengan diri sendiri.. aku rasa diri aku kotor sangat untuk melaluinya semua sekali lagi..

Walaupun perkara itu adalah budaya bagi aku... contoh seperti menyambut hari  kelahiran... entah..sejak aku dah menjangkau tua ni.. aku memang dapat rasanya sambutan tu tak di perlukan.. xperlu kek.. xperlu makan di kedai mewah.. pada aku hari kelahiran adalah seperti hari hari yang lainnya.. sekadar petanda untuk aku semakin tua... 

Dan Dia lah yang menidurkan kamu pada waktu malam, dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari; kemudian Ia bangunkan kamu (dari tidur) padanya, untuk disempurnakan ajal (masa umur kamu) yang telah ditetapkan. Kemudian kepadaNyalah tempat kamu kembali, kemudian Ia menyatakan kepada kamu apa yang kamu lakukan.
(Al-An'aam 6:60) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark 

Perdebatan sambutan hari jadi semakin menjadi... aku mula memulaukan diri untuk tidak menghadiri majlis sebegitu... aku rasa aku tak perlu dirai di sini. di muka bumi ni.. aku tak layak... entah.. ada suatu perasaan yang sukar untuk digambarkan.. kegembiraan dulu telah menjadi kedukaan aku.. bila aku terfikir setiap saat kau buat dosa.. tapi kau dirai oleh manusia sekeliling... apakah ini tanda kau bersyukur pada Allah?

Perubahan ekstrim yang perlu dihadapi oleh para sahabah..ditambah pula dengan sikap keras ku... bukan aku tak hargai apa usaha mereka buat aku gembira.. tapi kegembiraan aku dah bertukar arah... aku lebih gembira kalau sekiranya dapat buat amalan bersama.. bukan hanya dengan makan bersama, bersukan bersama, susah senang bersama.. aku lebih senang kalau dapat tilawah bersama, mengupas ayat ayat Allah bersama... menuntut ilmu bersama.. dan makan secara wasatiah bersama.. tapi tak semua sahabah kita sehaluan dengan kita... 

Aku masih cuba untuk membaiki diri sendiri hari demi hari.. mungkin aku tak amalkan apa yang aku pelajari..mungkin mereka kurang paham sebenarnya aku cuba berdakwah dengan tingkah laku... aku kene bukak sirah... kena tengok macamana pendekatan Nabi Muhammad terhadap perlawaan seperti ini... aku rasa tak salah langsung.. tak berdosa... tapi aku rasa aku berdosa...

Ya Rabb.. bantulah hambaMu ini untuk terus berada di jalan MU... Kau berikan petunjuk pada yang haq dan batill.. Kau bantulah daku untuk jadi seorang insan yang mencari keredhaan mu dengan tidak meninggalkan akhlak yang baik...

 

 

Tuesday, September 23, 2014

Talked to a Stranger

23 September 2014



Sebenarnya tiba-tiba teringat akan seorang kakak yang aku temui semasa bulan Ramadhan yang lalu... kakak tu dah berada di saf hadapan sekali untuk muslimat.. oleh kerana kedudukan itu strategik (kerana dekat dengan kipas) aku terus bentang sejadah muka dan teruskan Dhuha... aku sempat tertoleh dan dia sujud lama.. walaupun sebelum aku mula Dhuha dia dah sujud.. bila dah habis dia masih sujud.. subhnallah... aku jadi kagum... lepas bagi salam.. aku merenung sejadah... bila aku nak jadi macam dia yang patuh sujud tanpa lelah.. bila??

Usai Dhuha, aku ambil Buku Oren aku dah aku buka helaiannya.. sudah aku baca satu muka baru aku nampak dia bangkit dari sujud.. Subhnallah..khusyuk sungguh beliau sujud dalam tertibnya... entah kenapa aku selalu dapat rasakan aku nampak tanda kesyukuran dari setiap perbuatannya dalam solat.. pada aku yang tiada apa ni, aku rasa.. bila orang tu rukuk, sujud dan bangun semula tu... dari geraknya dari adab dan sopannya seseorang bila bersolat.. aku yakin orang tu adalah orang yang bersyukur... bila agaknya aku nak jadi begitu yah... hmmm... :(

Selapas dia habiskan Dhuha dan berdoa dia terus toleh pada aku... aku senyum.. terus dia sapa aku.. tanya aku dari mana... memang qariah sini ke apa.. aku cakap aku hanya menumpang nak tambah pahala kalau dapat di bulan Ramadhan... rupanya kakak ni menghadapi ujian besar dariNYA.. Allah duga dia dengan mendapat seorang suami yang sakit.. suami beliau sedang buat dialisis di bawah Masjid tersebut dan sementara menunggu suami beliau habis, dia menghabiskan sisa masanya mengadu pada DIA... Allahu... pengorbanan yang sangat sukar kerana dia sanggup berhenti kerja untuk menjaga suami dan anak beliau.

Banyak perkongsian yang di buat oleh kakak yang aku baru kenali tak berapa minit itu... tapi dia ada menyatakan keluh kesah terhadap generasi sekarang yang sangat tidak sayangkan negara, tiada sifat nasionalisme dan suka mengutuk pemimpin.. Wallahi aku sangat terkejut bila berbual dengan kakak ni... dia sangat kagum dengan DS Najib, dia kata DS Najib gunakan pendekatan lembut dan diplomatik, bukan dengan cara membabi buta... dan dia sangat sukakan pendekatan cara itu, cara Nabi Muhammad memerintah katanya... namun aku tak dapat ungkaikan sebenarnya aku ada juga kesalan dengan kepimpinan beliau. Aku simpan apa yang aku rasa dan aku raikan kakak tu... aku mengiyakan apa adanya... tersenyum dan bergenang air mata juga..

Entah kenapa aku rasa aku dapat serap kekuatan dari beliau... aura positif beliau... cara beliau cakap sangat tersusun dan sedap didengar, rupanya beliau dari Sek. Menegah Agama tak pasti dari mana... rasanya dari Melaka... SHAROD kot.. aku agak lupa tentang itu, jadi aku dapat bayangkan betapa banyak ilmu agama yang beliau ada.. subhanallah... dia ada juga berkongsi tentang perihal anaknya yang kurang ambil peduli tentang urusan pengurusan negara dan akhirat.. dia kata... anaknya itu suka mengatakan yang dia suka membebel.. hihi itu biasa la kak..

Apa pun sebenarnya entri ni nak mengingatkan diri sendiri dan kita semua untuk bertegur sapa dengan siapa pun yang kita jumpa.. walaupun nampak di mata mereka semua nampak sama.. tapi dugaan setiap manusia Allah beri tetap berbeza setiap satunya.. dan semuanya dalam pengetahuan Allah s.w.t... cuba banyangkan walaupun daun yang berguguran dari tangkai rantingnya, itu pun dalam pengetahuan Allah.. ulat nak makan apa pun hari ni tu urusan Ya Khaliq... allahuakbar... Sesungguhnya Allah Maha Besar, Maha Perancang dan Maha Pelaksana..

Dalam pada kita sibuk mengejar redha Allah jangan lupa hubungan kita sesama manusia :) lemparkan senyuman, berikan salam (kesejahteraan) pada ummat islam yang kita jumpa.. pesanan untuk diri sendiri juga kiranya...

Selamat beramal dan istiqamah ya.. :) Allah is watching you :) Muraqabah tu kene ada sentiasa ya...

Till then, Assalamualaikum




Sunday, August 24, 2014

Qalbu


24 Ogos 2014

Qalbu

Sungguh empuk seperti kekabu
Detiknya sehalus debu
Ada yang merah dan juga biru
Uratnya juga beribu-ribu

Penjagaan rapi sangatlah perlu
Tak dididik boleh jadi haru
Bila ditekan terasa pilu
Bila dilepas terasa sendu

Pucuk pangkalnya cuma satu
Baik qalbu itu
Baik seluruh badanmu
Raja disebalik setiap kelakuanmu itu

Ucapan tak semudah itu
Apatahlagi tingkah laku..

Sayangi hatimu
Agar tidak rapuh atau membatu..
Pertolongan hanya dari Yang SATU..

Allahu..
kami memohon bantuan dariMU
bimbing kami ke jalan yang satu
lembutkan qalbuku
semoga seriring dengan suruhanMU
bukan sahaja untuk diriku
tetapi untuk sekalian umatMU...


Timba Konkrit



Friday, June 20, 2014

Bulatan Kecil yang Menggembirakan

20 Jun 2014


Perjumpaan minggu-minggu  yang lalu adalah giliran saya untuk memberi sedikit tazkirah di bulatan kecil. Subhanallah... tak dapat nak gambarkan perasaan tu... takut.. sudah tentu.. that will be my first time ever... hmmm  terfikir nak buat tajuk apa yer.. owhh this kind of preparation, teringat program Toast Master yang pernah saya hadir dulu, selalu buat  kecut perut dan practise banyak kali untuk pastikan my tongue doesn't slip.. hahha

Sejak bekecimpung dalam bulatan ni, perasaan tu terasa kelainannya. Ukhwah yang dibentuk dengan ikatan bulatan ni alhamdulillah semakin utuh... sungguh tak sangka Allah kabulkan juga niatku untuk berbulatan. Dari dulu lagi aku mengadu tiada bulatan gembira yang sedia ada di kawasan Johor Bahru. Bila ditulis di status fb ada tak kumpulan sejenis ini, tiada yang beri khabar gembira. Tapi ada sorang sahabat di pejabat telah cuba untuk mendapatkan details dan akhirnya kami ditemukan. Awal tahun 2013, aku telah diketemukan dengan team bulatan ni.. Allah.. rasa macam nak nagisAllah lorongkan aku ke jalan yang benar...

Pertemuan pertama, ramai sungguh yang berminat dan ingin tahu apakah pengisian, perjuangan dan cara mereka ini berkumpul.. tapi hari demi hari.. minggu demi minggu, kehadiran sangat menyepikan.. mungkin ada yang tidak kena selera dengan diri masing-masing...mungkin juga pendekatan naqibah dan kawan-kawan sekeliling ada mempengaruhi... tapi mungkin niat dan kelapangan yang Allah beri buat aku terus berbulatan..

Setelah beberapa bulan bersama bulatan, ilmu yang didapati semakin bertambah isinya.. dan dapat berbincang secara terbuka.. walau kadang ada yang tidak bersetuju.. tapi Allah beri kekuatan untuk tidak memecahbelahkan bulatan sedia ada.. aku berharap sangat keadaan ini berterusan dengan kuasa Allah..

Semoga ada lagi sahabah2 yang lain yang berminat dan teruskan bermujahadah dalam bulatan kecil yang menggembirakan ini.. semoga budaya bulatan ini akan diteruskan dalam future keluarga aku nanti insyaAllah dan separuh agama saya akan jadi naqib... Allahu.. seronoknya berangan... tak pe la kan.. it wont take any price to dream.. Dream on.. :)

Till Then, Assalamualaikum

Sunday, June 1, 2014

Back to The Nature

1 June 2014


During my visit to the ordinary place that we go everyday, I wondered how a man destroy all creatures in this world by going just to the loo... At first as muslim, we need water to clean us up after our 'business', after that we need tissue to wipe the excess of the water, later we need to use water again to flush the toilet, to keep it clean. Once we exit the door, we went to the sink and wash our hand, we use hand soap to make our hand clean and for sure we need a toilet paper/hand dryer to make our hand comfortable. Not forgotten the light that we use to make sure we can see clearly.

Doing business in the toilet alone, we have scarified a lot of natural resources, i feel bad every time I went to the toilet, I try to minimise the water usage for clean up and use 1 piece of tissue to dry the excess water, switch off  the light every time I exit the toilet. Can you imagine how many liter of water that you use daily,weekly, monthly and annually. Oh my, I hope that I use it wisely and will not be asked during hereafter.

I'm not talking about anything else, just doing the business in the small room, I'm not talking about taking a bath everyday, wash dishes, wash a car, etc. That only the water part, did you realise that you need a lot of energy to generate electric, to recharge the smart phones and gadget. Oh my, mankind is so cruel to the mother nature and satisfied only for his/her needs. I'm the one of them. I wish that I will not be asked hereafter. Oh Allah, please forgive me on every single creatures that had been scarifies for me...

That is the thought of the day.
Really hope that we are kind to the mother nature and pray and thankful to  Allah for being so useful to us.

Saturday, May 24, 2014

Tarbiyah Ustaz Syed Abd Kadir IKIM.FM - Cubit-cubit Sayang 28 Februari 2014

Cubit-Cubit Sayang - Ustaz Syed Abdul Kadir

Pengolahan secara terus melalui nota yang aku ada dan salin, sekiranya ada kesilapan, minta untuk tegur dan saya akan betulkan InsyaAllah



Kalau kita baca Al-Quran dan sirah Rasulullah, Allah akan bantu sekalian Nabi setelah Allah uji dahulu, dan pertolongan dari Allah itu akan datang tepat pada masanya dan ketika berada di saat genting. Contoh pertolongan yang betul-betul sampai tepat pada waktunya ialah ketika di zaman Nabi Musa a.s dikejar oleh rombongan Firaun dan tenteranya.. mereka tidak mempunyai laluan lain selain daripada Laut Mati yang terbentang di hadapan mereka. Nabi Musa a.s dengan tenang menggunakan tongkat yang mempunyai mukjizat dari Allah dan laut telah terbelah dua, kering dan menjadi laluan kepada Nabi Musa a.s dan pengikutnya.

Nabi Muhammad s.a.w yang merupakan kekasih Allah s.w.t juga tetap mendapat ujian dari Allah s.w.t dan baginda telah diuji sejak dari kecil lagi. Nabi Muhammad s.a.w bukan melalui jalan mudah walaupun telah digelarkan sebagai kekasih Allah. Baginda kehilangan tempat bergantung sejak dari kecil, dihina dan dikeji oleh kaumnya sendiri.. Allah.. pelbagai dugaan dan ujian tuliskan untuk baginda untuk menyatakan pada kita.. Kita akan ditimpakan dengan ujian kerana Allah mengasihi kita.. Subhanallah

Berbeza dengan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya, yang tidak mahu apa apa berlaku kepada anaknya, Allah akan menguji orang yang DIA sayang dan kita kena sabar dengan ujian yang telah dituliskan kepada kita. Kalau kita tidak sabar kita akan dapat kemurkaan Allah naazubillah.. sesungguhnya Allah menguji hambaNYA kerana DIA hendak mendengar rintihan dari hambaNYA.

Tarbiyah ini merupakan satu pendidikan, sebagai analogi ustaz ada penyebutkan tentang bagaimana kita hendak menjadikan sesuatu pokok untuk menjadi subur, kite kene gemburkan tanah, letak baja dan menyiram pokok tersebut. Sama juga seperti manusia, perlu ditarbiyahkan melalui ujian untuk menjadi lebih subur dan untuk meningkatkan keimanan.

Ada juga tips bagaimana nak lalui ujian dengan sabar dan husnuzon (bersangka baik):
  • Selalu baca Bismillahirahmanirahim pada setiap perbuatan 
  • Kerana dalam kalimah tersebut ada Ar-Rahman dan Ar-Rahim (sifat dan nama Allah) dan ujian juga merupakan salah satu tanda kasih sayang Allah s.w.t
  • Bila hamba yang disayangi akan diuji dan ditimpa bala, Hamba akan selalu berdoa dan Allah akan menyahut dan mengkabulkan doa Hamba yang diuji
Ujian ditujukan kepada kita untuk mendekatkan diri kita kepada Allah s.w.t sebagai tanda Allah ingat pada kita dan secara tak langsung memanggil kita untuk seru pada Allah s.w.t. Sebahagian ulamak akan merasa risau sekiranya mereka tidak diuji. Kita kena bersyukur dengan ujian Allah kerana ianya tanda Allah sayang pada kita sebagai hambaNYA.

Berikut adalah soalan yang diajukan kepada Ustaz ketika sesi ini:
a) Apakah doa untuk anak anak yang tidak mengikut cakap?
   - Berdoa dengan Allah supaya dikurniakan anak yang soleh. Bacakan Surah To-Ha (1-5) bacakan 
     di ubun-ubun anak anak ketika anak anak tidur, cium pada ubun-ubun dan doakan anak anak    
     dalam bahasa Melayu
b) Adakah perlu kekerasan dalam berdakwah?
    - Kekerasan dalam berdakwah adalah diperlukan pada hukum yang penting mengikut peringkat  
      golongan masyarakat
    - Contoh kisah : Imam Malik ketika muda dan ingin belajar dengan seorang guru. Hadir pada 
      kuliah khusus dan belajar secara private dengan gurunya. Pada satu hari, hujan turun dengan 
      lebat, Imam Malik melewatkan kedatangan beliau kekelas dari selepas Magrib kepada selepas 
      Isyak. Beliau mengetuk pintu, tetapi gurunya tidak membuka pintu sehingga Subuh. untuk kisah 
      ini, ingin mengajar kita adab untuk menuntut dan menepati janji
c) Bagaimana nak tarbiyah secara konsisten?hendak bagun tengah malam
    - Bermula dari siang hari, makan minum perlu datang dari sumber yang halal dan perlu kurangkan 
      dosa
    - Berdoa sebelum tidur " Ya Allah, bangunkan aku pada waktu yang Kau Paling suka dan  
      memudahkan aku untuk beribadat yang Kau Paling suka"
d) Bagaimana nak tarbiyah pada anak-anak?
    - Tunjukkan contoh yang baik pada anak-anak melalui perbuatan dan pertuturan
e) Adakah doa itu senjata mukmin?Apakah menangis itu simbol kepada kelemahan?
    - Allah sangat suka mendengar rintihan dari hambaNYA. Bila kita berdoa ianya akan menjadikan 
      diri kita kuat. Allah bagi ujian yang mana kita mampu untuk atasinya:
2:286
Sahih International
Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity. It will have [the consequence of] what [good] it has gained, and it will bear [the consequence of] what [evil] it has earned. "Our Lord, do not impose blame upon us if we have forgotten or erred. Our Lord, and lay not upon us a burden like that which You laid upon those before us. Our Lord, and burden us not with that which we have no ability to bear. And pardon us; and forgive us; and have mercy upon us. You are our protector, so give us victory over the disbelieving people."
 
   - tidak salah untuk menangis kerana ditimpa ujian. Nabi Muhammad s.a.w juga menangis. Islam adalah agama fitrah.
 
Allah akan murka pada orang yang tidak beriman dan kufur nikmat. Allah turunkan bala kerana kecuaian pada diri mereka sendiri. Ini menunjukkan dan membuktikan kasih sayang Allah pada hambaNYA. 
 
f) Apakah tanda atau cara kita bersyukur?
- Bersyukurlah dan Allah akan tambahkan lagi nikmat
- Solat Syukur, sujud syukur dan bertasbih Alhamdulillah
- melakukan atau berbuat sesuatu dengan nikmat dan kurniaan yang Allah berikan. 
- Syukur merupakan satu ibadat dan bersyukurlah apabila kita boleh beribadat dan bersyukur secara berterusan
 
Secara kesimpulannya, sekiranya kita dilanda dengan masalah/musibah/ujian, janganlah terlalu sedih kerana Allah memilih kita untuk diuji. "the will be a light at the end of the tunnel" Percaya dan yakinlah dengan hikmah setiap kejadian dan ujian itu adalah sebagai peringatan kepada kita. Hadiri majlis ilmu, mengaji AlQuran dan yakin dan selalu bersangka baik dengan Allah. Ingatkan diri tentang kasih sayang Allah. Cubitan/Ujian adalah cubit sayang dari Allah Bersyukurlah dan Allah akan berlipat gandakan pahala dan ganjarannya Insya Allah
 
Wallahualam.
Till Then, Assalamualaikum 

Tuesday, May 20, 2014

ILMFEST 2014 17-18 May 2014 PICC Putrajaya

20 Mei 2014


Perasaan itu masih membara dan masih berbaki.. aku berdoa agar perasaan bersyukur dapat menghadirinya dan ilmu-ilmu yang didengari akan mendatangkan barakah kepada hidupku kini dan nanti... Suatu hari bila ya Malik menyoal apakah yang telah kau lakukan untuk mengenalku dan kekasihku..semoga majlis ini dapat berdiri untukku dan para peserta lainnya..

Subhanallah... perasaan tu tak terkata, bertemu dengan sahabat lama hari ke dua dan pada hari pertama menjadi lone ranger mengutip segala ilmu yang diberi secara melata.. Allahu Allah.. bersyukur sangat sebab diberi kesempatan untuk kesana.. untuk mendekatkan diri kepadaMu Ya Bari (Maha Perancang) Ya Qahhar (Yang Maha Perkasa)...
Semua ini ketentuanMu.. Alhamdulillah..

Kalau ada masa aku akan mencatit setiap bait ilmu yang aku terima semasa menghadiri sesi ini.. aku mungkin akan cuba sehabis baik... insyaAllah.. biiznillah... 

Semoga Allah merahmati mereka semua yang terlibat untuk bawa majlis ilmu sebesar ini ke Malaysia.. semoga Allah merahmati syeikh2 yang menaburkan ilmu di majlis ini, semoga Allah memberkahi ilmu yang diambil dari setiap peserta setiap incinya.. Semoga Allah mengampunkan kita semua.. menerima semua amalan baik kita dan memudahkan setiap urusan di dunia dan akhirah.. semoga ketemu lagi kita semua di syurga

Gambaran dari sisi tepi.. hampir penuh dewan ini dengan penuntut ilmu. Pic of Sheikh Omar Sulaeman



Ya Jalil (yang Maha Mempunyai Keagungan) Ya Mujib ( Yang Mengkabulkan) kau berilah peluang menuntut ilmu secara berjemaah ini kepada semua umat Islam, terutamanya yang terlalu dahagakan ilmuMU ini Ya Rabb.. Kau permudahkan urusan semua hambaMu di dalam kesulitan, Kau berilah kesembuhan kepada sesiapa yang sakit samaada fizikal atau rohani. Kau tautkan hati kami umat Islam ini dengan ajaran dan perkataanMu ya Allah Ya Azim (Yang Maha Agung).. Sampaikan selawat dan sembah salam kami kepada junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w, ahli keluarganya, sahabah dan para tabi'in. Terima kasih atas perluasan sebaran agamaMu melalui baginda Nabi Muhammad dan semua para Dai'e. Kami peluk Islam kerana kalian yang menyebarkannya.. Alhamdulillah

Till Then, Assalamualaikum


Monday, May 5, 2014

Mati Itu Pasti

5 Mei 2014


Aku tak kenal dia, tapi kehilangan kematian dia menyebabkan aku terpana... Elok sihat je arwah pergi makan malam bersama kawan-kawan di Kampung Melayu, mana nak tahu itu nafas terakhirnya... mana nak tahu itu malam terakhir dia menikmati makanan orang Johor... 

Moral of the story, bila dah sampai masa kamu, tak kira dimana, waktu apa dan bagaimana sekalipun anda tetap akan tewas. Nyawa dan nafas anda akan tetap direntap dan akan meninggalkan dunia yang fana ini.

Ada khabar berita yang mengatakan beliau meninggal disebabkan stress.. mungkin itu penyebab sahaja. Allah rancangkan di akhir hidup dia dihujani dengan pelbagai cabaran dan rintangan... tapi hakikatnya memang dah sampai ajalnya.. ada juga yang sempat pesan, jangan stress, nanti boleh mengundang kematian... Allahurabbi... memang la nak jauh dari stress.. tapi takkan boleh melawan takdirNYA.

Banyak sahabat dan rakan alam maya memuatnaik gambar arwah ketika hayatnya. Diharap sangat komen 'alfatihah' tidak sekadar huruf dan ayat penyedap. Mudah-mudahan sebanyak banyak post tentang arwah, sebanyak itu juga kiriman al-fatihah untuk arwah... 

Hari ni mungkin hari dia meninggalkan dunia ini.. begitu caranya.. kita entah bagaimana... entah direntap ke? entah disentap ke.. entah ditarik dengan lembut kah.. wallahualam... 

Semoga perjuangan arwah diteruskan dalam menyatukan dan membentuk belia di Ujung Tanah ini, semoga pengganti beliau akan lebih agresif dan menyambung legasi arwah yang bercita cita tinggi..

Bismillahirahmannirahim
Alhamdulillahirabbil ngalamin
ArRahmannir Rahim
Maliyau middin
Iyya kanaq budu wa iya kanas tain
Ih dinas siratal mustakim
Sirotallazi na an am ta alaihim roiril mak du bialaihim 
Waloddolllinn
Amin
untuk arwah Azrafie Zaky



ps- betul orang cakap,orang yang baik selalu 'pergi' dulu.. dia sanggup untuk balik ke JB untuk menjaga orang tuanya. Semoga kau aman di sana Zac..

Till Then, Assalamualaikum

Saturday, April 19, 2014

Ustaz Pahrol Juoi IKIM.FM - Mendengar Untuk Memimpin: 12 Februari 2014

19 April 2014
 
Bismillahirahmanirrahim
 
Dimulakan dengan mukadimah dari Ustaz Pahrol, tanpa ilmu seseorang itu tidak boleh memimpin. Seorang pemimpin itu adalah seorang yang selalu menambah ilmu.
When you stop learning, you will stop leading.
Setiap manusia adalah pemimpin, oleh kerana itu, kita perlu selalu dan sentiasa mencari ilmu.
 
Seseorang itu boleh menyayangi tanpa memimpin, namun seseorang pemimpin itu perlu memimpin dengan kasih sayang. Seorang yang mempunyai sifat kasih sayang adalah seorang pendengar yang baik. Orang yang takbur tidak boleh mendengar. 80% masalah kepimpinan adalah melibatkan masalah komunikasi. Mendengar adalah salah satu kunci utama komunikasi. Rasulullah memberi khutbah terakhir dengan menyuruh para akhi/suami menjaga 2 golongan lemah (1. Anak yatim 2. ukti/isteri dengan kasih sayang)
 
Pemimpin yang baik adalah seorang pendengar yang baik, memenuhi keperluan material dan sekiranya tidak mampu, dia boleh memenuhi keperluan mental dengan penuh kasih sayang. Seorang pemimpin yang baik juga bebas, boleh bersuara dan boleh didengari. Mendengar dengan empati dan bukan dengan simpati.  Pemimpin yang baik mendengar apa yang PERLU diketahui bukan apa yang dia MAHU dengar.
 
Seorang mukmin adalah seorang yang mendengar dengan taat, bila di bacakan ayat Al-Quran, hatinya akan bergetar dan mengingati Allah. Orang Kafir menutup pendengaran mereka seperti mana di dalam ayat-aya di dalam Al-Quran.
 
Seorang yang nak memimpin perlulah prihatin dan bijak.
"People dont care how much you KNOW until they know how much you CARE!"
 
Seorang pemimpin yang baik akan mendengar apa yang tidak disampaikan dengan lisan dan beliau akan tengok body language. Namun beliau juga akan fokus pada penuturnya.
 
Bila berhadapan dengan pendengar, kita kena sayangi mereka dan bercakap dengan kasih sayang. Bertindak untuk memahami.
 
Tips pemimpin untuk menjadi pendengar yang baik adalah mendengar dengan sabar, iman dan kasih sayang. Kegagalan pemimpin untuk mendengar seperti berikut:
1. Tidak ada di dalam perbualan - memikirkan sesuatu yang lain ketika sesuatu cerita/isu diadukan
2. Berpura-pura mendengar
3. Mendengar secara memilih
4. Mendengar hanya dengan kata-kata, tidak mendalami keadaan si pengadu
5. Mendengar dan tidak fokus pada orang lain, pentingkan diri sendiri dan pre-judge (prajudis)
 
Seseorang pemimpin yang banyak cakap, kena pilih waktu mendengar dari bercakap. Kasih sayang ada kaitan dengan iman. Orang yang sayang Allah akan sayang pada makhluk.
 
Pada sesiapa yang mendengar mohon tambah dan betulkan :) Terima kasih.
 
 
Till Then, Assalamualaikum.
 

Pesona DiZahra Ustaz Muhammad Abdullah Al-Amin IKIM.FM - Ikhlas 24 Februari 2014

28 Mac 2014


Ustaz Muhammad Abdullah Al-Amin ni one of my favorite ustaz, alhamdulillah dapat mendengar ilmu yang dicurahkan berkenaan dengan tajuk di atas.

Dimulakan dengan pembacaan Ayat AlQuran seperti dibawah:


Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Agama yang benar.
(Al-Bayyinah 98:5


Ustaz ada menyatakan tentang keikhlasan dalam perkahwinan, kene check semula kenapa kita berkahwin. Berkahwin perlulah kerana suruhan Allah, dan mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Umat Nabi Muhammad adalah antara umat yang disayangi oleh Allah.

Pada sesiapa yang belum bertemu jodoh, dinasihatkan agar selalu beristiharah untuk senang bertemu jodoh. Kalau bina rumahtangga atas dasar ikhlas, insya Allah kalau ada masalah dalam keluarga, akan berbaik semula. Kalau juga kita ikhlas berkahwin kita juga akan ada kekuatan untuk perbaiki kehidupan suami isteri. Akan teguh dan kuat ikatan.

Analoginya beliau ada menasihatkan kita jadi seperti kopi, bila direndam di dalam air dan direbus, kita akan mengubah air menjadi kopi dan bukan seperti air yang akan mengikut persekitarannya. 

Ustaz ada share Seni IKHLAS untuk menjadi qawam (pemimpin), seseorang mestilah melaksanakan mengikut peraturan seperti berikut:

1. Tidak menafikan hak. Contohnya, suami kene bagi nafkah walaupun tidak di minta oleh si isteri
2. Tidak menafikan kemanusiaan
    - Memaafkan orang lain, suami, isteri
    - Mendoakan isteri/suami menjadi soleh/hah
    - Berikan senyuman pada pasangan
3. Bukan bermaksud tidak boleh bercakap langsung
    - Boleh cakap tentang amalan, cuma kena jaga hati supaya tidak ada penyakit hati (riak,takbur, 
      ujub)
    - Boleh sebut dan cerita untuk iktibar
4. Bukan bermaksud tidak boleh tunjuk
    - Boleh tunjuk dengan syarat kena jaga hati dan keadaan supaya boleh jadi contoh pada orang lain
5. Bukan boleh bercakap semua benda 
   - Bukan semua benda perlu dicakapkan
   - Tidak boleh bercakap dalam beberapa keadaan
      i. Dalam peperangan, strategi perperangan 
      ii. Benda yang boleh mendatangkan kemudaratan
     iii. Benda yang mengaitkan kepada permusuhan, perasaan benci 
     iv. Keaiban diri yang Allah tutup, dosa lampau  dan kelemahan lain

Bergantunglah dengan Allah yang bersifat Ya Hayyu Ya Qayyum, Yang Maha Kuat. bergantung dengan yang kuat, kita akan menjadi kuat.
Pesanan yang terakhir, orang muslim makan sedikit bukan hidup untuk makan, sebahagian dari sangka akan mendatangkan dosa. Perlu bina sifat qawam dan kena ikhlas untuk menimbulkan kekuatan.

Semoga bermanafaat. Mohon pada sesiapa yang mendengar boleh menambah sekiranya ada yang terkurang.

Till Then, Assalamualaikum.
 

Ustaz Pahrol Juoi IKIM.FM - Bersama Allah Tidak Gelisah : 19 Februari 2014

19 April 2014

Bismillahirahmanirahim..

Wau, dah dua bulan aku simpan coretan ilmu ini. Alhamdulillah akhirnya hari ini mampu untuk aku kongsikan bersama kalian. Dalam Islam, ketika kita buat apa sahaja di dunia ini ada doa. Betapa shumulnya agama Islam ini. Tak bersyukurkah kita?? Islam ada adat di ajar dengan syariat. Semua perbuatan kita kena mulakan dengan bismillah.

Ustaz mengingatkan kita bahawa doa bukan sekadar pemberitahuan kepada Allah, kerana Allah itu Maha Mendengar, sekalipun kita tidak zahirkan Allah Maha Mengetahui. Doa bertujuan untuk mengaku kita ni hamba Allah. Bila kita berdoa, kita akan bersama Allah. Bila kita jadikan budaya dan jaga adab, kita akan sentiasa bersama Allah.
 
Seorang hamba, seperti kita semua ini, terlalu lemah, tidak tahu apa yang baik untuk diri sendiri. Kudrat kita sebagai seorang hamba adalah terhad. Kita kena ingat kudrat Allah tanpa had. Sebagai seorang hamba, kita kena terima apa yang Allah dah tuliskan untuk kita kerana Dia adalah sebaik-baik perancang dan pelaksana.
 
Ustaz suruh kita bayangkan, ketika kita berjalan di tepi pantai, matahari terbenam, warna terlalu cantik dan tidak dapat diluahkan dengan kata-kata. Kita tidak pernah pula untuk lawan/ubah lukisan alam. Sebegitu juga dengan nasib dan ketentuan kita. Kita takkan mampu untuk mengubah walau hanya secebis.
 
Ketika kita dituliskan dengan sesuatu, kita tidak boleh pasrah atau menyerah, tanpa usaha. Kita WAJIB berusaha dengan seluruh tenaga yang ada. Namun sekadar mana usaha yang kita buat, kita kena ingat, usaha yang kita buat takkan beri bekas terhadap sesuatu, yang beri bekas ialah Allah.
 
Diantara tips yang boleh dilakukan ketika sesuatu perkara terjadi pada kita, kena berusaha untuk atasinya dan serah pada takdir, tawakal. Sebelum berusaha kena doa, semasa berusaha dengan tenaga juga perlu berdoa, kita mesti berhusnuzon (bersangka baik) dan berakhir dengan doa. Kalau kita ikut ni, insya Allah, Allah bersama kita.
 
Bacalah doa ketika kita buat sesuatu dan berakhir dengan doa. Contoh makan, orang akan baca doa sebelum makan, namun kita lupa untuk baca doa selepas makan.
 
Antara kesan kita selalu bersama Allah ialah kita berjaya dalam apa jua yang kita inginkan dan ucapkan Alhamdulillah, tepis pujian kepada Allah. Sekiranya berlawanan dengan kehendak kita, jangan kecewa Allah nak beri hadiah pada hambaNya. analogi hadiah kerana, hadiah ada sampul, sebabtu sebelum kita buka hadiah, kena buka sampul, maka kita kena lalui kepahitan ujian sebelum kebahagiaan.  Bila Allah tidak beri sesuatu, Allah nak beri yang lebih baik/besar. Allah undurkan kita untuk lonjak lebih tinggi.
 
Ciri-ciri orang yang jauh dengan Allah:
1. Lupa puji Allah, rasa semua nikmat adalah asbab berusaha dengan sendiri
2. Ego
3. Dah berjaya masih tidak lagi rasa tak puas hati,
 
Tersentap bila ustaz bacakan Surah Al-Maarij (19-23)
 
A019
Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); -
(Al-Ma'aarij 70:19) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
A020
Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah;
(Al-Ma'aarij 70:20) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
A021
Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut;
(Al-Ma'aarij 70:21) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
A022
Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang -
(Al-Ma'aarij 70:22) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
A023
Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya;
 
Merungut adalah keluhan. Jangan jadikan tabiat dan budaya. Sememangnya keluh kesah itu memang manusia.. dah memang kita.. tapi kita kena kawal sejak dari awal lagi. Banyakkan istigfar dan selawat. Bila kita selawat, kita akan ingat pada Nabi Muhammad s.a.w dan baginda adalah seorang yang sentiasa mengingati Allah. Jom kita gantikan rungutan dan istigfar dan selawat.
 
Kita kena atasi dan lawan nafsu (Mujahadah) ke jalan yang benar. Kesusahan yang kita alami bertujuan untuk mencari keredhaan Allah, kita medapat ganjaran yang lebih besar. Orang yang beriman, adalah orang yang bijaksana, kerana dia merasakan kesusahan di dunia yang bersifat sementara. Percaya bahawa Allah akan bantu kita di dalam kesusahan, selagi mana kita bersabar.
 
Cara ubati penyakit hati adalah dengan melakukan kerja yang menjatuhkan ego,contohnya, kita mampu untuk gunakan kereta besar, tapi kita pergi kerja dengan menggunakan kereta buruk. Ataupun cuci bilik air, kutip sampah atau sebagainya.
 
Kenapa stress muncul?? Stess timbul disebabkan kita bergantung kepada diri sendiri, percaya dengan kudrat sendiri, sebenarnya kita memang patut serahkan kepada Allah Yang Maha Besar. Jangan stress bila menghadapi ujian, lebih-lebih lagi ketika ini, kos sara hidup tinggi, kemerosotan ekonomi, kegawatan air, jangan lupa minta pada Allah.
 
Ujian dikatakan sebagai cubitan kasih sayang dari Allah, untuk ingatkan kita pada Allah. Orang stress tidak memaafkan diri sendiri, sebab tu stress. Kalau rasa Allah Maha Pemaaf, tidak akan stress dan hati akan tenang.
 
Ada seorang hamba Allah bertanya tentang mengulangi kesalahan yang sama setelah bertaubat pada Allah, Ustaz mengulas dan menjawab, orang mukmin tidak akan jatuh dalam lubang yang sama dua kali. Orang mukmin akan mengambil pengajaran dari kesalahan.  Apabila kita berfikir secara yang sama, kita akan buat cara yang sama dan apa yang perlu kita buat ialah, ubah cara fikir untuk mengubah segalanya. Kita kena bijak dan letakkan precaution yang tinggi untuk tidak terjebak dalam dosa yang sama. Jangan putus asa kalau kita dah buat dosa yang sama. Syaitan ini adalah makhluk Allah yang licik, pada sesiapa yang belum buat dosa, dia akan bisik untuk buat dosa, yang buat dosa dia akan bisik untuk buat dosa yang sama banyak kali dan dia juga akan bisik supaya kita putus asa supaya tiada harapan lagi untuk bertaubat. Mukmin tidak kenal erti putus asa kecuali orang kafir. Ingatan untuk diri saya sendiri bila kita hendak putus asa terhadap sesuatu. Mudah-mudahan kita akan dimatikan dalam taubat atau hasrat untuk bertaubat insyaAllah
 
Sebagai penutup, untuk dapatkan ketenangan dalam hidup, kita kena bijaksana dan cari ilmu yang akan boleh digunakan kelak. Kita tidak boleh ubah TAKDIR, tapi kita boleh ubah TADBIR, cara kita terima sesuatu ketentuan dariNYA. Untuk tenang, kita perlu TADBIR diri kita selaras dengan TAKDIR. Kena sentiasa bersangka baik dengan Allah, berusaha ke arah yang lebih baik. Allah sayang kita sebab tu Allah uji dengan kasih sayang. Racun akan jadi penawar kalau kita kembali pada Allah.
 
Semoga bermanafaat. Mohon tambah atau tegur kekurangan isi pada siapa yang mendengar ceramah ini...wallahualam...
Till Then, Assalamualaikum.
 
 


Thursday, April 10, 2014

Pinjamkan Yang Dipinjamkan

10 Apr 2014


Alhamdulillah dah terbuka hati hari ini untuk sign up... semoga Allah beri kemudahan dan menyenangkan urusan bila sampai waktunya nanti... Allahu.. berat rasa hati ni.. tapi bila dah lama berfikir dan akhirnya harini terus sahaja tanpa terlintas klik daftar...

Semoga akan bermanafaat pada manusia seterusnya... semoga Allah ampunkan dosa saya yang telah lalu, akan datang yang saya ketahui atau tersembunyi keadaannya... 
AllahuAllah..
Permudahkan segala urusan kami insan yang hina dina lagi lemah ni...

www.dermaorgan.gov.my

Till then, Assalamualaikum

Friday, March 28, 2014

Ustaz Pahrol Juoi IKIM.FM - Tugas Cinta Pertama : Mendengar 26 Februari 2014

28 Mac 2014


Penceritaan untuk ilmu yang aku dengar awal tahun ini.Alhamdulillah masih diberi nyawa untuk teruskan perjuangan penyebaran ilmu. Walaupun blog ni tak de follower harap harap SEO akan detect words yang ada dalam blog ni. Insya Allah...

Dimulakan dengan mukadimah tentang sifat Allah Yang Maha Mendengar berlainan dengan sifat manusia yang mendengar secara memilih dan selektif. Manusia akan dengar apa yang dia suka dengar. Berbeza dengan sifat Al-Khaliq, Allah mendengar tasbih dari waliNya dan tangisan para pendosa. Allah mendengar tidak kira masa dan tempat dan Dia mendengar keluh kesah dan detikkan hati jutaan manusia. Allah juga boleh mendengar doa-doa berbillion hambaNYA dalam waktu yang sama.

Sifat Allah yang Maha Penyayang juga dibuktikan dengan sifat Maha Mendengar, oleh sebab itu DIA dipanggil Kekasih Utama, memang tidak boleh dibayangkan bagaimana halus dan telitinya Allah dalam mendengar. Kita terdetik di dalam hati juga DIA Maha Mengetahui. Manusia yang merupakan pendengar yang paling baik antara ciptaanNYA ialah Nabi Muhammad s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w sangat sayang kepada umatnya. Baginda pernah mendengar dan bertanya kepada seorang anak kecil yang menangis, anak tersebut tiada pertalian dengannya dan baginda tidak mempunyai agenda terhadap anak kecil tersebut. Betapa sensitif dan bagusnya sifat mendengar Nabi Muhammad s.a.w.

Contoh Nabi Muhammad adalah seorang pendengar yang baik ialah baginda mendengar usul dan cadangan dari kalangan sahabat baginda yang pakar dalam bidang masing-masing. Baginda mendengar nasihat dari orang Parsi yang mahir dalam teknik berperang, baginda juga mendengar teknik dan cara menanam kurma dengan baik dari seorang penanam kurma yang bagus. Baginda juga mendengar nasihat dan usul dari isteri dan sahabat tentang sesuatu perkara.

Sekiranya kita bercakap dengan orang tua, jangan memintas cakap mereka kereana mereke lebih berpengatahuan, tetapi orang tua juga perlu memberikan ruang pada anak muda untuk bercakap. Siapa yang bercakap, biarkan mereka habiskan bercakap dahulu.

Ada perbezaan di antara majlis ilmu dan ceramah.
Majlis ilmu = pendengar akan membawa kitab yang tertentu, beliau akan menulis dan melihat bahasa tubuh penceramah. Majlis ini bertujuan untuk mendalami ilmu(tarbiyah); manakala
Majlis Ceramah = Dakwah, kesedaran, menyampaikan ilmu secara bersahaja. penceramah waktu ini kebanyakkan mereka merupakan penglipur lara, kene ada pengisian dalam menyampaikan ceramah.
Nasihat kepada sesiapa yang menghadiri kedua dua jenis ilmu, hendaklah mencatat dan bukan sekadar mendengar, niatkan untuk sampaikan kepada orang lain

Kena ada perasaan syukur sekiranya kita ada rasa risau terhadap keluarga kita tidak menjalan ibadah mengikut fitrah Islam. Bimbang terhadap agama dan umat Islam adalah warisan Nabi. Sekiranya kita hendak berdakwah kepada seseorang termasuk ahli keluarga, kena bila perhubungan yang baik dahulu, kene bina jambatan bantu mereka ketika dalam kesusahan, bantuan dari segi kewangan mahupun tenaga dan masa. Tunjukkan akhlak yang baik dan buat kerja rumah, jadi pendengar yang baik dan berdoa dengan bersungguh-sungguh supaya mereka di kurniakan hidayah. Selepas tu baru tegur dengan baik.

Ustaz Pahrol ada menjawab soalan berkaitan anak-anak tidak mendengar kata. Kena ubah ayat kepada bagaimana kita nak jadi ibu bapa yang lebih mendengar. Ibu dan ayah perlu mendengar terlebih dahulu sebelum memberi nasihat, kena fahami perspektid anak-anak dahulu. Jangan hanya mendengar kata-kata mereka dengan telinga, dengar dengan hati. Kena lihat cara anak meluahkan perasaan, tengok mata dan rieaksi mereka. Mendengar bukan sahaja untuk memahami tetapi untuk merasai.

Ada beberapa kekangan mendengar yang telah dikongsi oleh Ustaz Pahrol seperti di bawah:
  1. Ego - menolak kebenaran (kibir) iaitu rasa diri lebih baik dari orang lain dan hina orang lain
  2. Gangguan - rasa orang yang bercakap itu tak penting dan lebih mementingkan telefon bimbit dan tidak menumpukan sepenuh perhatian
  3. Defensif - Pertahankan diri, tidak menganggap perbualan itu satu perkongsian tetapi perbalahan. kita perlu fokus pada rasa dan orang yang bercakap bukan pada idea sahaja
  4. Tutup Minda - Mengandaikan apa yang dicakapkan itu dia sudah tahu. menutup telinga " Closed mid will close the ears"
  5. Projection/menonjol diri - rasa ingin menonjolkan idea lebih bagus dan lebih dominan
  6. Andaian/Pre-judge - Persepsi, pehakiman suka meghukum sebelum mendengar dengan teliti. 
Tidak akan boleh mendengar sekiranya kita tidak punya kasih sayang. Tidak mendengar juga adalah tanda kita EGO.

Akhir sekali ustaz ada berkongsi tentang cara kita mahu lebih mendengar dan mendekatkan diri dengan AlKhaliq. Sekiranya kita ingin mendengar apa yang Allah ingin katakan pada kita, bacalah Al-Quran dan fahami isinya. Sekiranya kita ingin bercakap dengan Allah, solatlah. Kene mulakan kehidupan dengan memperbetulkan solat, hadirkan diri dengan kuliah ilmu yang menguraikan AlQuran.

Segala yang baik datangnya dari Allah dan kesalahan dari diri saya sendiri. Diharap siapa yang mendengar boleh membetulkan yang mana salah. Wallahualam.

Until Then, Assalamualaikum.

Monday, February 17, 2014

Usrati Ustazah Norhafizah IKIM.FM - Dosa 13 Disember 2013

17 Februari 2014


Menyelak buku dan masih banyak ilmu yang belum sempat di kongsikan ini adalah antara ilmu yang seronok untuk saya kongsikan dengan kalian semua. Alhamdulillah dapat juga saya mulakan journal ilmu yang sedikit mengikut pemahaman diri saya untuk jadi pencen kubur insya Allah.

Ustazah mulakan sesi ini dengan pengertian dosa, dosa adalah sesuatu yang kita buat menyebabkan kita berasa tidak sedap hati dan kusut, dan dengan dosa juga kita tidak mahu orang lain tahu kita telah membuatnya. Fitrah seorang manusia adalah untuk tidak mengaku dosa yang telah dia buat. Dosa akan di rasakan seperti beban, penat, letih dan sebagainya.

Ustazah minta semua pendengarnya untuk membayangkan kalau Allahu Rabb ini menampakkan dosa dosa kita sebagai sampah yang kita akan bawa kemana-mana di dunia ini untuk kita pikul. Kita akan mampu melihat betapa beratnya seseorang itu untuk memikul dosa dan betapa busuknya seseorang itu lalu disebelah kita dengan sampah yang ada pada kita. Subhanallah... Allah boleh je nak buat macam tu kepada hambaNya.. tetapi Allah itu Maha Mengasihani, DIA tutup hijab dan aib kita semua. Alhamdulillah... nasib baik dosa kita tidak dijelmakan dalam bentuk itu di dunia ini..

Yang cantiknya jadi orang Islam bertuhankan Allah dan bernabikan Nabi Muhammad s.a.w ini adalah, Allah sentiasa memberi ruang dan waktu agar manusia dapat bertaubat selepas kita membuat dosa. Sesungguhnya penciptaan kita sebagai seorang manusia ini adalah yang paling istimewa. Berbanding dengan makhluk yang lain. Seburuk dan seteruk mana pun dosa yang kita buat, sekiranya kita betul betul ikhlas dalam mendapatkan keampunan dari Allah, insya Allah Allah akan memaafkan kita semua. Untungnya, Ya Hanana.. :) Alhamdulillah

Beliau ada berpesan, Allah melapangkan peluang untuk manusia bertaubat. Bertaubatlah setiap masa, Allah sentiasa ada dan Maha Mendengar dan Maha Pengampun, Allah tak nak umatnya memikul dosa setiap waktu dan masa. Kalau kita berdosa di waktu siang, kita berdoalah di waktu malam dan sebaliknya. Allah menyukai orang yang suka bertaubat.

Kita ni kena gegarkan kepala dan goncangkan nafsu kita supaya kita dapat kawal diri kita dari membuat dosa dan maksiat dengan jalan beristigfar dan minta maaf dengan manusia. Sekiranya nak minta maaf, minta maaf setulus hati dan minta maaf dengan cepat jangan bertangguh.

Ustazah ada berkata, hari yang paling membahagiakan adalah di mana hari dosa kita di ampunkan oleh Allah. Subhnallah dah dapat rasa sedikit perasaan tu, tapi.. cuba check balik bila kali terakhir kita meminta maaf pada Allah dengan sesungguh hati kita? Setakat hari ni, saat ini sejak kita buka  mata tadi, dah berapa banyak dosa yang kita buat dari lisan, mata mahupun telinga... hmmm :( 

Sucikan diri kita dengan bertaubat, cuci hati kita sendiri. Kalau kita boleh basuh baju kita hari-hari, kenapa tidak hati kita pun dicuci hari hari.. Allah menilai setiap perbuatan dan bukan hasilnya. Setiap usaha ke arah kebaikkan akan dikira di akhirat dan kita akan mendapat ganjarannya masyaAllah. kita perlu selalu dekat dengan Allah. Waktu yang paling baik bagi seorang hamba adalah pada sepertiga malam terakhir. Sepertiga malam terakhir merupakan waktu yang paling baik untuk berdzikir dan bermunajat kepada Allah, karena saat itulah ketika Allah berada paling dekat dengan hamba-Nya. Sebagaimana disebutkan dalam sebuah riwayat,

أَقْرَبُ مَا يَكُوْنُ الرَّبُّ مِنَ الْعَبْدِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ الْآخِرِ، فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُوْنَ مِمَنْ يَذْكُرُ الله فِي تِلْكَ السَّاعَةِ فَكُنْ .

“Keadaaan paling dekat antara Rabb dengan hamba-Nya adalah pada waktu separuh malam terakhir. Oleh karena itu, jika engkau bisa menjadi orang yang berdzikir kepada Allah ketika itu maka lakukanlah.” [Hadits shahih, riwayat Tirmidzi (no. 3579), Abu Dawud (no. 1277), dan An-Nasa’i (no. 572), dari jalur ‘Amru bin Abasah radhiyallahu’anhu]
 
Kita perlu selalu memperbaharui hidup kita dengan bertaubat. Kena selalu baca Al-Quran kerana Al-Quran akan menjadi seorang lelaki yang tampan semasa kita di dalam kubur nanti. Perlukan loncatan untuk terus mendampingi Al-Quran. Ada enam (6) perkara yang boleh beri syafaat pada kita di dalam kubur nanti antaranya ialah: 
  1. Seronok mendengar ayat Al-Quran, terasa seperti hati sedang membacanya
  2. Membaca Al-Quran 
  3. Tadabbur Al-Quran, belajar memahami dan mengupas nasihat dalam Al-Quran
  4. Mengajar Al-Quran, mengajar tafsiran atau cara membaca Al-Quran
  5. Hafaz Al-Quran
  6. Amalkan apa yang tertulis di dalam Al-Quran
Pintu Gerbang untuk kebahagiaan adalah dengan taubat. Dengan taubat hidup kita akan menjadi baru dan bersih. Jadikan rutin untuk bersihkan hati kita. Ada satu  kisah, seorang wanita yang rajin bangun malam, puasa tetapi jadi ahli neraka.. cuba teka di mana silapnya? Silapnya dia tidak menjaga lidah dan menyakitkan hati orang lain dengan lidah. Lidah telah menyebabkan ramai orang masuk ke neraka.. Nauzubillah.. :( takut pula kita baca ni..
 
Hidup ini kene terus belajar tanpa henti. Selepas dapat ilmu,kene amalkan dan sebarkan kepada orang sekeliling. Setiap amal ibadat mempunyai kelebihan masing-masing, antara yang dikongsikan adalah dengan berzakat ianya akan menyucikan harta dan hati, dengan puasa ianya dapat menyucikan hati dan hubungan kita dengan Allah. Solat pula boleh mencegah kemungkaran sekiranya kita buat dengan khusyuk. Kena selalu qiam untuk tutup semua ruang untuk syaitan masuk dalam hidup kita. 
 
Ustazah ada berkongsi bagaimana untuk bangun qiam dan menunaikan ibadat sunat - solat tahajud, taubat, hajat dan sebagainya. 
  1. Baca ayat 11 Surah Al-Kahf,
  2. A011
    Lalu Kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu, bertahun-tahun, yang banyak bilangannya.
    (Al-Kahfi 18:11) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark 
  3.  Niat dan ambil wuduk sebelum tidur
  4. Muhasabah diri kita seberat-beratnya. Mengaku kesalahan diri sendiri sepanjang kita dihidupkan sepanjang hari, Cari sunnah orang yang Soleh yang kita tahu tapi tak laksanakan.
  5. Jaga amalan dan kualiti diri sendiri ketika sedar. Maksudnya, jangan banyak buat dosa di waktu siang untuk memudahkan kita bangun malam nanti. Elakkan dari dosa, kena perbanyakkan baca Al-Quran, tuntut ilmu, menjaga aurat, sulat doha, Solat awal waktu
Pengakhiran sesi ini, ustazah ada berpesan yang sekiranya kita boleh bangun qiam dan berzikir munajat dan mengingati dosa-dosa kita dan merasakan nikmat dan lazat, bersyukurlah dengan pemberian itu dan semoga kita dapat beristiqamah dalam menjalan ibadat sehari-hari. Buatlah apa juga kebaikkan diniatkan kepada Allah, mudah-mudahan Allah akan menerima dan memberikan ganjaran Insya Allah.

A008 Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
(Az-Zalzalah 99:8) | | English Translation | Tambah Nota | Bookmark 
  
 
Till Then, Assalamualaikum.

Monday, February 10, 2014

Book Review - Imam Syafie, Pejuang Kebenaran : Abdul Latip Talib

10 Februari 2014


Nak buat slot baru yang mungkin bermanafaat atau sedang mencari buku untuk di baca. Details buku adalah seperti di bawah:

Tajuk : Imam Syafie, Pejuang Kebenaran
Penulis : Abdul Latip Talib
Penerbit : PTS Litera Utama Sdn Bhd
Harga : RM 14.00
Bil. M/s: 228

Harga buku ni murah sahaja.. tapi pengisian yang agak mantap. Pembacaan yang agak ringan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Sebenarnya orang dewasa lagi perlu baca buku macam ni kalau baru nak mencari fakta tentang imam imam yang ada di dalam Islam ni, melainkan kalau kita ni dah memang belajar guna kitab mungkin pengisian buku ini tidak sesuai. Santai dan cara penulisan adalah dalam plot novel.
Diceratakan tentang Imam besar untuk orang Islam Malaysia khususnya sejak dari dalam perut ibunya. Ibunya bernama Ummu Habibah al-Uzduiyyah dan ayahandanya bernama Idris. Nama sebenar beliau adalah Muhammad bin Idris. Susun galur keluarga baginda ada bertaut dengan Nabi besar junjungan kita. Nabi Muhammad s.a.w. Di lahirkan pada 28 Rejab tahun 150 Hijrah. Tarikh beliau di lahirkan adalah sama dengan tarikh kematian Imam Besar Abu Hanifah kerana di seksa oleh Khalifah Abu Mansur kerena beliau tidak mahu memikul tanggungjawab sebagai Hakim. menurut buku ini, Khalifah Abu Mansur adalah seorang yang khalifah yang zalim dan Imam Abu Hanifah sanggup diseksa kerana tidak mahu menerima jawatan itu.

Lahirnya beliau ke dunia menyebabkan ibu dan ayahnya bermimpi agak ganjil,  sebutir bintang keluar dari perutnya lalu naik ke langit. Kemudian bintang itu pecah lalu bertaburan jatuh ke bumi. Ayahnya meninggal dunia kerana sakit ketika beliau masih kecil lagi. Nama sebenarnya beliau Muhammad telah di tukarkan ketika bertemu dengan seorang tua keturunan mereka. Dia mengatakan bahawa muka anak kecil itu mirip muka moyang mereka yang bernama Syafie. Oleh sebab itu, nama beliau di tukarkan kepada Syafie sejak bertemu seorang tua itu.

Kerana miskin Syafie bersama ibunya tidak mampu untuk pergi menuntut ilmu, Ibunya mengajar beliau ilmu agama dan Al-Quran, tenyata anak beliau sangat cerdas. Semuda umur sembilan (9) tahun beliau sudah boleh menghafaz Al-Quran seluruhnya. Setiap kali beliau ingin menimba ilmu dia meminta ibunya supaya mendoakan nya. Sangat taat Imam Syafie ini kepada ibunya.

Buku ini banyak menceritakan bagaimana dan dengan siapa Imam Syafie menuntut ilmu, kerana kecerdasan dan kebijaksaan beliau dalam mengeluarkan hujah, beliau sangat terkenal masa zaman beliau hidup. Terlalu panjang untuk ku ceritakan satu persatu. Apa pun setiap perjuangan memerlukan pengorbanan, dalam sibuk beliau menuntut ilmu dan menyebarkan ilmu, baginda kehilangan ibunda yang tersayang, tidak sempat untuk menyempurnakan jenazah ibunya, namun doanya sebagai bekalan.

Kene baca buku ini untuk mendapat fakta yang lebih padat dan jitu, untuk diri ku sendiri, aku kene cari bahan bacaan yang lebih serius untuk mengesahkan fakta yang tertulis di buku ini. Fun to read and please read as introduction. 

Till then, Assalamualaikum




Monday, January 20, 2014

Akhir Januari 2014

20 Januari 2014


Hari yang kedua puluh tahun dua ribu empat belas, masih banyak lagi sisa kerja dan misi tahun 2013 yang berbaki.. well hello... lets move on... aduhai.. number and ages and days is just a number.. so whats your baseline tho? alahai..

Nampaknya ujian yang 5 hari dah ended beberapa hari lepas dengan ujian dan jentikkan baru... hanya mampu bergantung dengan DIA Yang Satu.. memang power... tak boleh disangkal walau dengan sedetik hati sekalipun. Percayalah DIA memang dah tentukan jalan hidup awak... baik dari segi apa pun. we are well taken care off.. Thank You Allah for my destiny today and tomorrow and until till end of time..nampaknya ujian 5 hari tu seperti angin lalu... sejuk mendamaikan.. tapi pengakhiranya... aku akui...setelah berjuang 3 hari... dia bukan untuk kamu.. sahih.. tiada tanda... :) alhamdulillaj

Bersyukurlah dengan apa yang ada di depan mata.. tak perlu memikirkan apa yang tiada... berbaktilah selagi hayat ada.. berbuatlah kebaikkan segalanya kerana kita tidak tahu dengan jalan apakah kita akan masuk kedalam syurga Allah. Syurga Allah adalah mahal tetapi cara untuk memasukkinya ialah dengan Rahmat Allah dan kita tidak tahu perbuatan kita yang mana satu akan mendapat rahmat dari NYA yang boleh dijadikan tiket syurga.

Ujian baru ini.. aku cuba selami baik buruknya.. aku cuba beritahu diri aku mungkin ini yang terbaik, namun ada suara yang masih mengatakan aku perlu di sini.. aku sebenarnya dah sampai satu tahap yang aku tak tahu nak kemana.. memang jalan ke depan.. tapi penglihatan aku agak kabur... mungkin aku kene tulis semula misi hidup aku... aku rasa aku tak berdaya... nak di luah pun sungguh tak dapat nak disusun dengan kata-kata. biarlah di dalam lintasan hati ini sahaja..

Aku cuba positifkan diri.. jentikan dan ujian Allah ini adalah tanda Allah sayangi aku... takpe lah.. biarlah apa yang berlaku, aku redha... aku ni manusia yang lemah dan penuh dengan khilaf. mungkin ujian ini di turunkan untuk aku bersihkan sedikit dosa ku yang menggunung... setelah perjuangan dan kata kata harapan dikemukakan... aku macam dapat rasa melalui gerak hati.. rasanya gerak hati menuju kepada Ya... tapi banyak lagi urusan menjelma selepas perkataan Ya keluar dari mulut ku ini...

Apa pun... perjuangan kehidupan perlu diteruskan.. aku hanya mampu berdoa supaya dipermudahkan segalanya.. Allah yang Maha Alim.. :) 

Semoga kita semua berada  di bawah rahmatNYA.. Allahurabbi... bantulah kami sekalian umat Islam seisinya...

Till Now, Assalamualaikum