Saturday, November 26, 2016

Tak Terucap

Bismillahirrahmannirahim

Selawat dan Salam atas junjungan kita Nabi Muhammad saw, para keluarga, sahabat-sahabat baginda dan pengikutnya..

Terlalu lama tidak mencoretkan di dalam blog usang ini.. terbiar sepi seakan sudah mati..
namun aku masih disini.. tetap merangkak dalam mencari keredhaan yang masih belum pasti..

Bernafas dan mengguna seisi nikmah yang Allah beri... tiada langsung bersisa dan tertinggal.. namun.. hati juga semakin lalai.. semakin angkuh, semakin bongkak..

Ya Rabb.. bantulah hambaMu ini.. tiada daya dan upaya untuk melaksanakan ibadah dan amal kebaikkan hanya dengan kehendak dan bantuan dari Mu ya Rabb..

Saat ini, aku hanya mampu termangu.. terlalu banyak perkara berlaku.. yang dekat mahupun yang jauh dimata... perit dan pedih kadang untuk menerimanya.. namun.. setiap inci yang berlaku..setiap detik.. Allah jadikan dengan hikmah... Hikmah itu adalah perkara yang mengena pada sesetengah orang... mungkin musibah atau ujian pada satu pihak.. mungkin keuntungan pada pihak yang lain... cuma kadang akal kita yang cetek ini tidak tercapai... terlalu jauh dan dalam ilmu Allah..

Bayangkan setinggi mana pun ilmu seseorang itu, ia diumpamakan seperti setitik air berbanding dengan laut yang terbentang luas.. ambil satu jarum..dan setitik air yang melekat di jarum itu adalah ilmu yang paling agung dipunya manusia.. bukankah kita terlalu lemah? bukankah kita ni jahil?

Teruskan menuntut ilmu untuk menjaga diri, keluarga dan masyarakat setempat dari terus lalai dan tidak dipandu..

Mohon doa kalian supaya saya meneruskan perjalan di jalanan ini.. mohon dipermudahkan dan ditabahkan hati atas apa juga ujian yang DIA beri.. semoga kalian dilimpahi limpah rahmat Allah swt.. setiap detik dan saat..

Wassalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh..

-Timba Konkrit-


1 comment:

svetlonisa said...

penulisan yang baik

jemput berkungjung ke blog saya
https://kasutbaldu.blogspot.my/